Monika, Artykuły, branża FMCG, pandemia, rynek pracy po pandemii, 04.01.2021

FMCG: COVID-19 a rekrutacja 2020

3 min.

Elastyczny manager, cechy dobrego managera,

Pandemia zmieniła zwyczaje zakupowe Polaków i strukturę sprzedaży w branży FMCG. Mimo, że sklepy spożywcze pozostały otwarte, wartość sprzedaży e-Commerce produktów szybkozbywalnych zanotowała gigantyczne wzrosty, przekraczające kilkaset procent.

Zawirowania związane z dostępnością produktów, terminowością dostaw, gwałtowną zmianą systemu pracy, wymusiły na producentach rewizję ich długofalowej strategii rozwoju. A potem rewizję rewizji. I kolejną. Sytuacja rynkowa wciąż zmienia się niezwykle dynamicznie i wpływa na decyzje biznesowe oraz kadrowe podejmowane przez kluczowych graczy FMCG.

Wejście w on-linie

Zaczynając od przejścia na rekrutację on-line, poprzez zdalne wdrożenie do pracy, kończąc na budowaniu relacji na odległość, firmy przedefiniowują swoje podejście do zasobów ludzkich. Zmieniają się również ich potrzeby kadrowe – niemal każda licząca się firma inwestuje obecnie w rozwój działań e-commerce oraz szuka specjalistów i ekspertów, którzy pomogą jej odnaleźć się na tym rynku. Osoby sprawnie poruszające się po onlinie, z doświadczeniem w budowaniu marketplace’ów, mogą przebierać w ofertach. Międzynarodowe koncerny, którym centrale zamroziły możliwość zatrudniania nowych pracowników, szukają ratunku w wewnętrznych przesunięciach i awansach.

Modyfikacje stanowiskowe

Pomijając szereg stanowisk tworzonych z myślą o sprzedaży, wsparciu sprzedaży i marketingu on-line, wyraźnie wzrosła w ostatnich miesiącach liczba rekrutacji strategicznych ról w sprzedaży tradycyjnej.  – Producenci FMCG przypomnieli sobie w drugim kwartale mijającego roku, że rynek ten wciąż odpowiada za pokaźny obrót i ma potencjał rozwojowy. Zaobserwowaliśmy wówczas znaczący wzrost zainteresowania stanowiskami w sprzedaży key accounckiej i trade-marketingu w kanale Dystrybutorów ogólnopolskich. Szybciej też podejmowane są dotychczas odwlekane w czasie decyzje o zastąpienie osób o słabszych wynikach osobami z zewnątrz lub wewnątrz – mówi Łukasz Przywóski, Managing Consultant w firmie doradztwa personalnego HRK.

Z kolei przyszłość sił terenowych w obecnym kształcie stoi pod znakiem zapytania. Wiele firm zastanawia się nad możliwością przesunięcia pracowników terenowych do firm outsourcingowych albo likwidacją części etatów. – Rozwiązanie takie pozwala przede wszystkim zoptymalizować koszty zatrudnienia i obniżyć koszty stałe, pozwala też szybko reagować na zmiany rynkowe i przesunięcia ciężaru sprzedaży między kanałami, regionami. Mamy wrażenie, że rok 2021 będzie stał pod znakiem rewolucji  w wielu rozpoznawalnych spółkach FMCG – dodaje Przywóski.

Innym działem odczuwającym boleśnie skutki pandemii jest marketing – na rynku pojawia się obecnie mniej niż w ubiegłych latach atrakcyjnych ofert dla wykwalifikowanych Brand Managerów i Marketing Managerów. Część koncernów zrezygnowała w tym roku z innowacji i działań strategicznych na rzecz działań taktycznych pozwalających obronić wynik roczny. – W wielu wypadkach w pierwszej kolejności zostały obcięte budżety marketingowe. Odnosimy wrażenie, że sytuacja pomału się normalizuje, niemniej na rynku wciąż brakuje ciekawych ofert – komentuje ekspert HRK.

Nieustannie najwięcej zmian i potrzeb jest w działach key accounckich.

Potrzeba zmian

Doświadczone osoby z branży FMCG coraz częściej szukają możliwości wyjścia z niej i przejścia do elektroniki konsumenckiej, elektronarzędzi, DIY. Jak zauważa ekspert HRK, kandydaci są ciekawi świata i biznesu w nowych kategoriach, chcą poszerzać swoje horyzonty i rozwijać umiejętności w nowych obszarach. – Tymczasem firmy FMCG  usztywniają się w swoich oczekiwaniach co do kandydatów i szukając osoby na daną sieć handlową, biorą pod uwagę wyłącznie osoby znające tę sieć. Jest to z jednej strony zrozumiałe (krótszy czas wdrożenia, szybki zwrot z inwestycji), ale takie podejście stwarza szereg wyzwań rekrutacyjnych. Kandydatów do zmiany pracy oprócz wynagrodzenia i atrakcyjnej marki, motywują kwestie rozwojowe, w tym możliwość zmiany klientów – podsumowuje Przywóski.

Na rynku rekrutacyjnym czeka nas ekscytujący i nieprzewidywalny rok.  Zdaniem wielu rekruterów, ekspertów sprzedaży i wsparcia sprzedaży czeka wiele wyzwań i ciekawych projektów. Na pewno pojawią się nowe stanowiska zahaczające o on-line, ale część stanowisk w obecnej formule może okazać się zbędna.

Czytaj więcej:

fmcg, magazyn. financial markets, consumer goods

branża FMCG, Consumer goods, kariera, rozwój kariery, rozwój zawodowy, Artykuły23.04.2018

Branża FMCG dla ambitnych?

Branża FMCG zatrudniała i będzie zatrudniać mimo pandemii

branża FMCG, Consumer goods, hr, pandemia, rynek pracy, rynek pracy po pandemii, Artykuły21.07.2021

Branża FMCG zatrudniała i będzie zatrudniać mimo pandemii

Jak zarządzać czasem w pracy i poza nią?, organizacja

branża FMCG, rynek pracy, Artykuły22.07.2019

Top 5 umiejętności w branży FMCG

Key Account Manager w pracy

benefity pracownicze, Consumer goods, kam, key account manager, praca w sprzedaży, wynagrodzenie, zarobki, Artykuły16.12.2019

Wynagrodzenia i benefity wśród Key Account Managerów

Newsletter HRK

Bądź na bieżąco z aktualnościami ze świata HR i rynku pracy!

Zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez firmę HRK S.A. z siedzibą w Warszawie, pl. Bankowy 2, a tym samym na otrzymywanie na mój adres poczty elektronicznej informacji handlowych i marketingowych, materiałów o charakterze informacyjnym oraz promocyjnym, w szczególności raportów, e-booków, materiałów edukacyjnych. Udzielenie zgody jest dobrowolne, ale niezbędne do otrzymania raportu. Zdaję sobie sprawę, że w każdej chwili mogę wycofać swoją zgodę.

Administratorem przekazanych danych osobowych jest HRK S.A. z siedzibą w Warszawie (00-095), Plac Bankowy 2. Pełną informacje na temat przetwarzania danych osobowych znajdują się w naszej Polityce prywatności.