Monika, Artykuły, benefity pracownicze, Consumer goods, kam, key account manager, praca w sprzedaży, wynagrodzenie, zarobki, 16.12.2019

Wynagrodzenia i benefity wśród Key Account Managerów

3 min.

Key Account Manager w pracy

Zarobki nawet do 19 tysięcy brutto i szeroki pakiet benefitów – to, jak wynika z badania przeprowadzonego przez firmę HRK, obecne realia rynkowe wśród Key Account Managerów z branży FMCG.

Dział HRK FMCG przeprowadził drugą edycję badania Key Account Managerów, w którym wzięło udział 250 respondentów zajmujących stanowiska od Junior po Senior Key Account Managera. Jednym z głównych, badanych aspektów był temat związany z wynagrodzeniem i benefitami.

Wynagrodzenia Key Account Managerów

Aby pozyskać doświadczonego Key Account Managera należy zaproponować wynagrodzenie, które będzie dla niego atrakcyjne. Jak wynika z ankiety, KAM-owie, w zależności od poziomu stanowiska oraz lokalizacji miejsca pracy, deklarują, że ich pensja wynosi:

Junior KAM  od 4 000 do 10 000 zł brutto

KAM od 7 000 do nawet 19 000 zł brutto

Senior KAM od 10 000 do ponad 19 000 zł brutto

Naturalne jest, że w przypadku zmiany pracy poziom wynagrodzenia musi być odpowiednio wyższy – według badania HRK o ok. 10-20%. Ponad 70% respondentów biorących udział w badaniu, to osoby pracujące w dużych (251 – 1000 pracowników) bądź bardzo dużych przedsiębiorstwach (powyżej 1001 pracowników) na terenie województwa mazowieckiego. To również odzwierciedla się w oczekiwaniach finansowych w momencie zmiany organizacji. W takiej sytuacji Junior Key Account Manager może oczekiwać nawet 12 000 zł brutto, Key Account Manager średnio 16 000 zł brutto, natomiast Senior Key Account Manager ok. 19 000 – 20 000 zł brutto.

Niezwykle ważnym aspektem dla KAM-ów jest także system premiowy. Pracodawcy na rynku proponują zazwyczaj premie miesięczne, kwartalne bądź roczne.

KAM-owie deklarują, że najczęściej ich wynagrodzenie premiowe jest wypłacane w systemie kwartalnym i wynosi od 10 do nawet 40% pensji.

Co liczy się dla Key Account Managerów?

Standardem stał się pakiet prywatnej opieki medycznej, który jest finansowany lub współfinansowany przez pracodawcę. Jest to obecnie jeden z najczęściej oferowanych benefitów pracowniczych – korzysta z niego 92% KAM-ów. Szybki dostęp do określonej grupy specjalistów, możliwość rezerwacji wizyt online oraz perspektywa korzystania z bezpłatnych badań są niezwykle istotne dla tej grupy zawodowej, która często nie dysponuje zbyt dużą ilością wolnego czasu. Kolejnym, bardzo popularnym dodatkiem jest karta sportowa dostępna dla 87% respondentów.

Innym benefitem, którego popularność stale rośnie, jest ubezpieczenie na życie (54%). Dzięki negocjacjom stawek dla dużej grupy pracowników, koszt takiego ubezpieczenia jest zdecydowanie bardziej korzystny od ofert, które są proponowane klientom indywidualnym.

KAM-owie bardzo cenią sobie możliwość korzystania z cyklicznych szkoleń, wpływających na rozwój ich kompetencji oraz uczestnictwo w wyjazdach integracyjnych, które zacieśniają więzi między współpracownikami. Korzysta z nich odpowiednio 46% i 40% badanych.

Można także zauważyć, że coraz więcej firm oferuje swoim pracownikom możliwość dofinansowania do nauki języka obcego. W dzisiejszych czasach dobra znajomość języków obcych jest niezbędna. Obecnie znajomość angielskiego jest podstawą, natomiast znajomość kolejnego języka jest już wartością dodaną (widać wyraźny wzrost zainteresowania kandydatami posługującymi się niemieckim).

Flota samochodowa w przedsiębiorstwach stanowi kluczowe narzędzie pracy, ale wciąż część Key Account Managerów służbowe auto traktuje jako benefit. Skoda, Opel, Volkswagen, Ford czy Toyota to obecnie najczęściej oferowane przez organizacje auta służbowe.

Inne benefity, które zostały wymienione w badaniu to między innymi:

  • home office
  • darmowe produkty / deputat
  • dofinansowanie do wakacyjnego wyjazdu
  • pracownicze fundusze emerytalne
  • dofinansowanie posiłków
  • pakiety akcji
  • świeże owoce w biurze
  • paczki i prezenty okolicznościowe

Zapewnienie odpowiedniego wynagrodzenia i szerokiego pakietu benefitów to aspekty niezbędne do przyciągnięcia, a następnie utrzymania wykwalifikowanego Key Account Managera w branży FMCG.

Czytaj więcej:

benefity dla pracowników

benefity pracownicze, hr, motywowanie pracownika, porady dla pracodawców, porady hr, Artykuły15.02.2023

Benefity dla pracowników w pracy – pomysły, przykłady

dane, wykresy, FMCG, employer branding

branża FMCG, Consumer goods, employer branding, kam, key account manager, rynek pracy, wizerunek firmy, wizerunek marki, Artykuły24.01.2020

Czy marka pracodawcy ma znaczenie dla KAMów?

key account manager

Consumer goods, kam, key account manager, praca w handlu, rynek pracy, widełki płacowe, wynagrodzenie, zarobki, Artykuły28.09.2022

Kim jest Key Account Manager? Obowiązki i zarobki

Praca zdalna pozostanie dłużej niż pandemia

Consumer goods, home office, kam, key account manager, praca zdalna, rekrutacja, Artykuły10.04.2018

Home office dla KAM-ów?

Newsletter HRK

Bądź na bieżąco z aktualnościami ze świata HR i rynku pracy!

Zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez firmę HRK S.A. z siedzibą w Warszawie, pl. Bankowy 2, a tym samym na otrzymywanie na mój adres poczty elektronicznej informacji handlowych i marketingowych, materiałów o charakterze informacyjnym oraz promocyjnym, w szczególności raportów, e-booków, materiałów edukacyjnych. Udzielenie zgody jest dobrowolne, ale niezbędne do otrzymania raportu. Zdaję sobie sprawę, że w każdej chwili mogę wycofać swoją zgodę.

Administratorem przekazanych danych osobowych jest HRK S.A. z siedzibą w Warszawie (00-095), Plac Bankowy 2. Pełną informacje na temat przetwarzania danych osobowych znajdują się w naszej Polityce prywatności.