Monika, Artykuły, branża FMCG, Consumer goods, kam, key account manager, motywowanie pracownika, 15.01.2020

Awans, atmosfera, czy wynagrodzenie?

4 min.

Key Account Manager zainteresowany ofertą pracy

Zarobki i możliwość rozwoju zawodowego – to, jak wynika z badania przeprowadzonego przez firmę HRK, dwa najbardziej popularne czynniki, które motywują Key Account Managerów z branży FMCG do podjęcia decyzji o poszukiwaniu nowej pracy.

Dział HRK FMCG przeprowadził drugą edycję badania dotyczącego sytuacji Key Account Managerów na rynku pracy w branży FMCG. W badaniu wzięło udział 250 respondentów zajmujących stanowiska od Junior po Senior Key Account Managera. Jednym z badanych obszarów była motywacja KAMów do pracy oraz jej zmiany.

Co wpływa na decyzję Key Account Managerów o zmianie pracy?

  • 42%

    wyższe wynagrodzenie

  • 30%

    chęć rozwoju zawodowego

  • 14%

    awans stanowiskowy

Dla Key Account Managerowie z branży FMCG największą motywacją do zmiany pracy było wyższe wynagrodzenie (42% badanych). Lepszą pensję najłatwiej osiągnąć poprzez zmianę pracy, dlatego w sytuacji, kiedy pracownik chce znacząco podnieść swoje dotychczasowe wynagrodzenie, najczęściej decyduje się na ofertę z innej organizacji.

Drugim, najpopularniejszym czynnikiem, który zmotywował do zmiany 30% respondentów, była chęć rozwoju zawodowego. Dla każdego KAMa może ona oznaczać coś innego – od zmiany kategorii produktowej lub klienta, po możliwość uczestnictwa w szkoleniach i warsztatach, naukę języka obcego, czy zdobywanie dodatkowych doświadczeń.

W przypadku 14% respondentów czynnikiem, który wpłynął na decyzję dotyczącą zmiany pracy był awans stanowiskowy – przejście ze stanowiska Junior Key Accunt Managera na Key Account Managera lub Key Account Managera na Senior Key Account Managera

Wśród innych powodów, dla których KAMowie zdecydowali się na zmianę pracy, znalazły się: atmosfera w miejscu pracy (10%), styl zarządzania (9%), większy pakiet benefitów (6%), większy prestiż nowego pracodawcy (6%), korzystniejsza lokalizacja firmy (5%), równowaga między życiem zawodowym i prywatnym (4%), likwidacja obecnego stanowiska (3%) oraz chęć zmiany branży lub pracy (3%).

Co motywuje Key Account Managerów w obecnej pracy?

Odpowiednia motywacja ma ogromny wpływ na to, w jaki sposób pracownik wykonuje swoje zadania. Co sprawia, że KAMowie pracują lepiej i efektywniej?

Również w tym przypadku wynagrodzenie jest najczęściej wymienianym czynnikiem (67%). Jeśli pensja nie spełnia oczekiwań pracownika, motywacja nie wkracza na odpowiednio wysoki poziom.

Pieniądze są jednym z kluczowych narzędzi motywowania pracowników, ale nie jedynym. Kolejnym, istotnym aspektem, który wpływa na stopień zaangażowania KAMów jest możliwość samodzielności i swobody w działaniu (61%). Okazywanie zaufania przekłada się na odpowiedzialność pracownika i motywuje go do wykonywania powierzonych mu obowiązków.

Dla 51% respondentów istotna jest również przyjazna atmosfera w pracy – liczą się nie tylko relacje między współpracownikami, ale także te na linii podwładny – przełożony.

Czynnikiem motywującym jest też zapewnienie równowagi między życiem prywatnym a zawodowym (45%). W tym celu pracodawcy coraz częściej oferują pracownikom benefity takie jak elastyczny czas pracy czy home office.

Dla Key Account Managerów z branży FMCG możliwość zachowania balansu pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym ma większe znaczenie niż współudział w budowaniu strategii firmy (27%), czy możliwość awansu (24%). Wśród innych, wymienionych odpowiedzi znalazły się również dodatkowe, pozapłacowe benefity (21%) oraz atrakcyjny system premiowy (20%).

Podsumowując, główną motywacją do pracy dla Key Account Managerów z branży FMCG są pieniądze. Zbyt niskie wynagrodzenie sprawia, że pracownicy przejawiają niewielkie zaangażowanie, które może doprowadzić nawet do odejścia z firmy. Jednocześnie, dla pracowników nadal ważne jest umożliwienie przez pracodawcę rozwoju zawodowego oraz możliwość samodzielności w działaniu. Firmy, które chcą zapobiec rotacji KAMów muszą kompleksowo zadbać o pracowników i zapewnić im odpowiedni wynagrodzenie, dostęp do szkoleń, jasną ścieżkę kariery oraz przyjazną atmosferę w miejscu pracy.

Czytaj więcej:

dane, wykresy, FMCG, employer branding

branża FMCG, Consumer goods, employer branding, kam, key account manager, rynek pracy, wizerunek firmy, wizerunek marki, Artykuły24.01.2020

Czy marka pracodawcy ma znaczenie dla KAMów?

Praca zdalna pozostanie dłużej niż pandemia

Consumer goods, home office, kam, key account manager, praca zdalna, rekrutacja, Artykuły10.04.2018

Home office dla KAM-ów?

key account manager

Consumer goods, kam, key account manager, praca w handlu, rynek pracy, widełki płacowe, wynagrodzenie, zarobki, Artykuły28.09.2022

Kim jest Key Account Manager? Obowiązki i zarobki

Key Account Manager w pracy

benefity pracownicze, Consumer goods, kam, key account manager, praca w sprzedaży, wynagrodzenie, zarobki, Artykuły16.12.2019

Wynagrodzenia i benefity wśród Key Account Managerów

Newsletter HRK

Bądź na bieżąco z aktualnościami ze świata HR i rynku pracy!

Zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez firmę HRK S.A. z siedzibą w Warszawie, pl. Bankowy 2, a tym samym na otrzymywanie na mój adres poczty elektronicznej informacji handlowych i marketingowych, materiałów o charakterze informacyjnym oraz promocyjnym, w szczególności raportów, e-booków, materiałów edukacyjnych. Udzielenie zgody jest dobrowolne, ale niezbędne do otrzymania raportu. Zdaję sobie sprawę, że w każdej chwili mogę wycofać swoją zgodę.

Administratorem przekazanych danych osobowych jest HRK S.A. z siedzibą w Warszawie (00-095), Plac Bankowy 2. Pełną informacje na temat przetwarzania danych osobowych znajdują się w naszej Polityce prywatności.