Artykuły, hr consulting, ocena pracownicza, porady dla pracodawców, Rozwój, zarządzanie talentami, 04.09.2023
Zarządzanie talentami w organizacji – proces i strategia
4 min.
W artykule naszych specjalistów HR dowiesz się m.in. na czym polega strategia zarządzania talentami oraz jak pozyskać wysoko wykwalifikowanych.
Jeszcze niedawno słowo talent kojarzyło się wyłącznie z takimi umiejętnościami jak śpiew, taniec czy rysunek. Talent musiał być konkretny i łatwo mierzalny. Dziś rekordy popularności bije koncepcja Donalda Cliftona z Instytutu Gallupa, która rozszerza tradycyjne pojęcie o kompetencje miękkie, które występują w różnych konfiguracjach i natężeniu. W jaki sposób firma może wspierać pracowników w pielęgnacji ich naturalnych talentów? Jak te działania wpływają na rozwój całej organizacji?
Z tego artykułu dowiesz się:
- na czym polega strategia zarządzania talentami,
- jak pozyskać wysoko wykwalifikowanych pracowników i stworzyć środowisko pracy, które motywuje do pielęgnacji talentów,
- jak stworzyć strategię zarządzania talentami, która będzie wspierać główne cele biznesowe,
- jakie znaczenie ma strategia zarządzania talentami w procesie Executive Search.
Zarządzanie talentami z definicji
Zarządzanie talentami (ang. talent management) to proces, którego celem jest identyfikacja, rekrutacja oraz retencja pracowników, którzy posiadają umiejętności kluczowe do realizacji celów biznesowych organizacji. Osoby, które specjalizują się w zarządzaniu talentami, bywają nazywane Talent Managerami. Są odpowiedzialne za pozyskiwanie wysoko wykwalifikowanych pracowników, a także ich ocenę, rozwój i utrzymanie.
Już od lat 80. XX wieku posługujemy się określeniem: wojna o talenty (ang. war of talents). To właśnie wtedy zaczęto dostrzegać znaczenie kapitału ludzkiego w organizacji. Dziś większość pracodawców jest świadomych tego, w jaki sposób ponadprzeciętnie uzdolnione jednostki są w stanie wpłynąć na rozwój całej firmy. Wojna o talenty przybiera na sile, wraz ze zmianami społecznymi, demograficznymi i technologicznymi. Firmy rywalizują o najlepszych kandydatów, obiecując nie tylko wysokie zarobki, ale także szeroki pakiet benefitów pozapłacowych oraz możliwości rozwoju zawodowego i uczestnictwa w ciekawych projektach. Dlatego jednym z najważniejszych elementów strategii zarządzania talentami jest zdefiniowanie Employee Value Propositions, czyli pakietu korzyści charakterystycznych dla danej organizacji.
Dlaczego warto stworzyć strategię rozwoju talentów w firmie?
Aby zdobyć przewagę konkurencyjną
Utalentowany pracownik wnosi do firmy unikalną wartość, którą są nie tylko kompetencje twarde, ale także umiejętności miękkie. To szczególnie ważne w przypadku osób zatrudnionych na stanowiskach menedżerskich, które mają największy wpływ na rozwój firmy. Firma, która zatrudnia utalentowanych pracowników, szybciej się rozwija i zaczyna wyróżniać się na tle konkurencji.
Aby poprawić wyniki finansowe organizacji
Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstwa idzie w parze z poprawą wyników finansowych. Aby zatrzymać w firmie osoby, które wyróżniają się ponadprzeciętnymi zdolnościami, konieczne jest stworzenie strategii, uwzględniającej zarówno potrzeby osób zatrudnionych, jak i cele biznesowe organizacji. Firmy, które nie gwarantują możliwości rozwoju w ramach organizacji, są bardziej narażone na utratę kluczowych pracowników, co może mieć negatywne konsekwencje zarówno finansowe, jak i wizerunkowe.
Aby zbudować pozytywny wizerunek firmy
Zarządzanie talentami to jeden z podstawowych elementów Employer Brandingu. Firmy, które dbają o rozwój zatrudnionych, są lepiej oceniane zarówno przez obecnych, jak i byłych pracowników. Dobre opinie o firmie sprawiają, że najbardziej utalentowani kandydaci traktują daną organizację jako pracodawcę pierwszego wyboru.
Identyfikowanie talentów – kluczowe kroki w procesie rekrutacji i selekcji
Poszukiwanie talentów to jeden z najważniejszych elementów współczesnego procesu rekrutacji.
Nie bez powodu osoby specjalizujące się w pozyskiwaniu pracowników z najbardziej konkurencyjnych branż nazywane są headhunterami, czyli „łowcami głów”. W tym przypadku proces rekrutacji wygląda nieco inaczej niż tradycyjny. To rekruter jest stroną aktywną. Jego zadaniem jest identyfikacja osób, które najlepiej pasują do profilu stanowiskowego, a następnie weryfikacja ich talentów w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej. W przypadku wysoko wykwalifikowanych specjalistów proces selekcji jest bardziej zaawansowany – jego częścią są m.in. sesje Assessment Center, a także wywiady kompetencyjne i biograficzne.
Rozwój talentów – inwestycja w szkolenia i rozwój kompetencji kluczowych pracowników
Jednym z podstawowych działań wspierających rozwój talentów jest zapewnienie pracownikom możliwości uczestnictwa w szkoleniach indywidualnych i grupowych. Szkolenia mogą wspierać zarówno podnoszenie kompetencji miękkich, jak i twardych. Ofertę szkoleniową można dodatkowo poszerzyć o spotkania business coachingowe. Celem spotkań z certyfikowanym coachem jest przede wszystkim rozwój umiejętności miękkich, kluczowych na danym stanowisku, poprawa efektywności pracy czy łatwiejsza realizacja zadań.
Retencja talentów – tworzenie motywującego środowiska pracy i strategie zatrzymywania najlepszych pracowników
Duża rotacja pracowników to problem, z którym zmaga się coraz więcej firm. Ta „niestabilność” ma związek z aktualnymi trendami na rynku pracy i zmianami demograficznymi. Wejście na rynek nowego pokolenia, które ma nieco inne oczekiwania względem pracodawcy, nie oznacza jednak, że wolno zaniechać walki o osoby, które są już częścią organizacji. Utrata kluczowych pracowników może mieć negatywne konsekwencje dla całej firmy. Stworzenie motywującego środowiska pracy może zapobiec nadmiernej rotacji zatrudnionych. Osoby, które czują się doceniane (także pod względem finansowym) i widzą możliwości dalszego rozwoju w ramach danej organizacji, rzadziej szukają nowych propozycji zatrudnienia. Chętniej angażują się w życie firmy i tworzenie kultury organizacyjnej.
W firmach, które nie dbają o stworzenie przyjaznego dla rozwoju środowiska pracy, istnieje większe ryzyko, że utalentowani pracownicy zaczną odczuwać stagnację. Może to spowodować, że wybiorą konkurencyjną firmę, która jest w stanie zaoferować im większe możliwości rozwojowe.
Jak opracować skuteczną strategię zarządzania talentami?
Zarządzanie talentami w organizacji to zadanie, które wymaga specjalistycznej wiedzy z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi. Kluczem do sukcesu jest opracowanie strategii dopasowanej do celów biznesowych organizacji. Konieczne jest także zachowanie spójności w działaniach. To szczególnie istotne w przypadku firm działających na wielu rynkach. Warto jednak pamiętać o elastyczności i dostosowaniu się do zmiennych warunków w danym sektorze.
W tworzeniu strategii zarządzania talentami istotne jest także dopasowanie kulturowe pracowników, które w wielu przypadkach może być istotniejsze niż posiadanie konkretnych kwalifikacji. Zmiana osobowości zatrudnionych w taki sposób, żeby pasowali do kultury organizacyjnej firmy to dużo trudniejsze zadanie niż umożliwienie pracownikom zdobycia nowych kwalifikacji. Warto o tym pamiętać w trakcie planowania kampanii rekrutacyjnych.
Zarządzanie talentami w organizacji – przykłady
- Stworzenie programu szkoleń wewnętrznych dla pracowników wszystkich szczebli,
- Opracowanie systemu okresowych ocen pracowniczych,
- Planowanie ścieżek kariery dla wszystkich zatrudnionych,
- Budowanie kultury organizacyjnej firmy,
- Zwiększanie rozpoznawalności marki online i offline – aktywność w social mediach, uczestnictwo w targach pracy i eventach branżowych.
Strategia zarządzania talentami a sukces organizacji – podsumowanie
Niezależnie od branży, w jakiej działa firma, opracowanie i wdrożenie strategii zarządzania talentami pozwala ograniczyć rotację pracowników i zwiększyć rozpoznawalność marki pracodawcy.
Zarządzanie talentami to inwestycja w kapitał ludzki organizacji. Dobrze zaplanowane działania w tym zakresie wspierają efektywność zatrudnionych oraz ich motywację. Stworzenie strategii zarządzania oraz jej konsekwentna realizacja przekładają się na sukces firmy.