Artykuły, Analiza, branża finansowa, finance, finanse, rynek finansowy, rynek pracy, widełki płacowe, zarobki, 25.05.2022

Aktuariusz – kim jest? Zarobki, wymagania i obowiązki

2 min.

aktuariusz - kim jest

Dowiedz się czym zajmuje się aktuariusz i dlaczego coraz więcej osób decyduje się na obranie tej ścieżki kariery.

Choć aktuariusz wciąż nie należy do najpopularniejszych zawodów w Polsce, to coraz więcej osób decyduje się na obranie tej ścieżki kariery. Przede wszystkim ze względu na wysokie zarobki, ambitne zadania i duże możliwości rozwoju. Czym zajmuje się aktuariusz? Kto może starać się o pracę na tym stanowisku? Jakie umiejętności są najbardziej pożądane przez pracodawców? Sprawdź!

Kto to jest aktuariusz?

Aktuariusz to osoba, która zajmuje się m.in. analizą ryzyka finansowego. Osoby wykonujące zawód aktuariusza mogą szukać zatrudnienia w firmach ubezpieczeniowych oraz instytucjach finansowych (przede wszystkim w bankach). Zgodnie z polskimi przepisami w każdym zakładzie ubezpieczeniowym musi być przynajmniej jedna osoba posiadająca licencję aktuarialną.

Jak zostać aktuariuszem? Wymagania

Osoby, które chcą rozpocząć pracę na stanowisku aktuariusza, muszą posiadać wykształcenie wyższe magisterskie na jednym z kierunków związanych z finansami. Są to m.in.: matematyka, statystyka lub ekonometria. Aby rozpocząć pracę w zakładzie ubezpieczeniowym, konieczne jest także zdanie egzaminu aktuarialnego organizowanego przez Komisję Nadzoru Finansowego (w określonych przypadkach kandydat może zostać zwolniony z egzaminu). Egzamin na aktuariusza odbywa się dwa razy w roku. Osoby, które chcą uzyskać licencję aktuariusza, muszą zmierzyć się z pytaniami dotyczącymi:

  • matematyki finansowej,
  • matematyki ubezpieczeń na życie,
  • matematyki pozostałych ubezpieczeń osobowych i majątkowych,
  • prawdopodobieństwa i statystyki.

Kandydat do pracy w tym zawodzie musi przedstawić także zaświadczenie o niekaralności za przestępstwa gospodarcze. Zasady przyznawania uprawnień w tym zawodzie są regulowane ustawą z dnia 22 maja 2003 r. o działalności ubezpieczeniowej. Ponadto, od aktuariuszy wymaga się doskonałej znajomości pakietu MS Office, rachunku prawdopodobieństwa oraz matematyki ubezpieczeniowej. Dodatkowymi atutami mogą być znajomość języka angielskiego, umożliwiająca swobodną komunikację w mowie i piśmie, a także umiejętność programowania.

Praca aktuariusza jest ściśle związana z matematyką, statystyką i ekonometrią. Osoby, które chcą rozpocząć karierę w tym zawodzie, muszą doskonale rozumieć zagadnienia matematyczne oraz kwestie związane z ryzykiem ubezpieczeniowym. Powinny także posiadać szereg kompetencji miękkich. Do najwyżej cenionych umiejętności należy zdolność do analitycznego myślenia. Zawód aktuariusza należy również do bardzo odpowiedzialnych. Dlatego osoby, które planują pracę na tym stanowisku, powinny wykazywać dużą odporność na stres i umieć pracować pod presją czasu.

Osoby posiadające licencję aktuarialną mogą pracować na takich stanowiskach, jak:

  • specjalista aktuarialny,
  • młodszy analityk aktuarialny,
  • specjalista ds. aktuarialnych,
  • specjalista ds. oceny modeli aktuarialnych podmiotów rynku ubezpieczeniowego,
  • aktuariusz – główny specjalista ds. modelowania.

Praca aktuariusza – zakres obowiązków

Do najczęstszych obowiązków na stanowisku aktuariusza należy:

  • analiza ryzyka ubezpieczeniowo-finansowego,
  • przeprowadzanie analiz statystycznych,
  • wykonywanie wyliczeń polisowych,
  • budowa modeli predykujących szkodowość klientów,
  • analiza danych portfelowych;
  • przygotowywanie raportów.

Ile zarabia aktuariusz w Polsce?

Zarobki na stanowisku aktuariusza zależą m.in. od stażu oraz miejsca pracy. Pensja aktuariusza jest uznawana za wysoką (jest kilku-, a czasem nawet kilkunastokrotnie wyższa niż średnia krajowa). Ciekawe oferty pracy dla aktuariuszy znajdziesz na naszej stronie w zakładce Znajdź pracę. Wśród prezentowanych przez nas ofert nie ma takiej, która Cię interesuje? Współpracujemy z wieloma firmami i nieustannie aktualizujemy naszą bazę. Zachęcamy do regularnego odwiedzania naszej strony internetowej.

Czytaj więcej:

audyt kompetencji sprzedażowych

branża finansowa, compliance, finanse, Artykuły21.03.2023

Praca compliance officera – zakres obowiązków, rola w organizacji i zarobki

kontroler finansowy, wykresy

branża finansowa, finance, finanse, hr, Artykuły22.02.2023

Praca kontrolera finansowego – obowiązki, wymagania, zarobki

Zmiany na rynku pracy w instytucjach finansowych

finance, finanse, rynek finansowy, rynek pracy, Artykuły18.10.2021

Zmiany na rynku pracy w instytucjach finansowych

Jak opisywać prace dorywcze w cv?

porady dla pracowników, porady hr, przebranżowienie, rozwój kariery, rozwój osobisty, rozwój zawodowy, rynek pracy, zmiana stanowiska, Artykuły07.06.2022

Przebranżowienie i zmiana zawodu – jak się przekwalifikować?

Newsletter HRK

Bądź na bieżąco z aktualnościami ze świata HR i rynku pracy!

Zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez firmę HRK S.A. z siedzibą w Warszawie, pl. Bankowy 2, a tym samym na otrzymywanie na mój adres poczty elektronicznej informacji handlowych i marketingowych, materiałów o charakterze informacyjnym oraz promocyjnym, w szczególności raportów, e-booków, materiałów edukacyjnych. Udzielenie zgody jest dobrowolne, ale niezbędne do otrzymania raportu. Zdaję sobie sprawę, że w każdej chwili mogę wycofać swoją zgodę.

Administratorem przekazanych danych osobowych jest HRK S.A. z siedzibą w Warszawie (00-095), Plac Bankowy 2. Pełną informacje na temat przetwarzania danych osobowych znajdują się w naszej Polityce prywatności.