Własna działalność gospodarcza w CV | HRK
irc ukryte ikony z menuukryte ikony z menuukryte ikony z menuukryte ikony z menuukryte ikony z menuukryte ikony z menuukryte ikony z menuukryte ikony z menuukryte ikony z menuukryte ikony z menuukryte ikony z menuukryte ikony z menuukryte ikony z menu

Własna działalność gospodarcza w CV

25.11.2021
Główne zdjęcie artykułu

Założenie własnej działalności to ważny krok w kierunku niezależności finansowej. To także możliwość sprawdzenia się w nowej roli i zdobycia cennego doświadczenia zawodowego. Ruch w przeciwną stronę, czyli powrót z samozatrudnienia na etat, nie powinien być jednak utożsamiany z porażką. Rozwój zawodowy to proces, który, w zależności od etapu życia, może wymagać różnych metod działania. W internecie często można spotkać się z informacją, że osoby, które chcą przejść z samozatrudnienia na etat, są gorzej oceniane przez rekruterów. Czy to wyłącznie mit? A jeśli jest w nim ziarno prawdy, to dlaczego tak się dzieje? Jak przygotować swoje CV do „starcia” z innymi kandydatami, aby mieć pewność, że zostaniemy zauważeni i otrzymamy zaproszenie na rozmowę rekrutacyjną? Podpowiadamy!

Czy CV samozatrudnionych bywa gorzej oceniane przez pracodawców?

Proces selekcji kandydatów powinien być wolny od dyskryminacji i uprzedzeń. Każdy, niezależnie od płci, wieku, pochodzenia czy dotychczasowej formy zatrudnienia powinien mieć takie same szanse, jeśli posiada umiejętności pozwalające na podjęcie pracy na konkretnym stanowisku. Tak wygląda teoria, a jak jest w praktyce?

Osoby samozatrudnione, które szukają pracy na etacie po zamknięciu swojej działalności lub dodatkowego źródła dochodu, obawiają się, że zostaną potraktowane gorzej niż kandydaci, którzy posiadają doświadczenie etatowe. Dlaczego? Strach wynika przede wszystkim ze stereotypów. Właściciele firm najczęściej obawiają się, że rekruterzy zwątpią w ich umiejętności („skoro chce wrócić na etat, to znaczy, że nie jest dość dobry, aby utrzymać się na rynku”, „po latach pracy na samozatrudnieniu trudno będzie mu stać się częścią zespołu”). Doświadczeni rekruterzy nie mogą sobie jednak pozwolić na myślenie w sposób stereotypowy. Wiedzą bowiem, że mogą stracić szansę na zatrudnienie idealnego kandydata. Osoby podchodzące do procesu rekrutacji w sposób profesjonalny analizują dokumenty aplikacyjne przede wszystkim pod kątem umiejętności danego kandydata i jego doświadczenia zawodowego. W pewnych sytuacjach fakt prowadzenie działalności gospodarczej – teraz lub w przeszłości – może przemówić na korzyść pracownika. Zwłaszcza gdy ubiega się on o pracę na stanowisku kierowniczym, które wymaga pewnej dojrzałości biznesowej.

CV właściciela firmy – co powinno zawierać, aby przykuć uwagę rekrutera?

CV to jeden z najważniejszych dokumentów aplikacyjnych. Dlatego warto zadbać o to, aby było odpowiednio skonstruowane, niezależnie od tego, czy dotychczas prowadziliśmy własną działalność gospodarczą, czy pracowaliśmy na etacie.

Podstawą tworzenia dokumentów aplikacyjnych jest szczerość. W dobie powszechnego dostępu do internetu wiele informacji można natychmiast zweryfikować. Wystarczą odwiedziny na profilu w mediach społecznościowych potencjalnego kandydata lub na stronie internetowej firmy, którą zarządza.

Jeśli sytuacja zmusiła Cię do zamknięcia biznesu lub jego zawieszenia, nie traktuj tego jak porażki, którą za wszelką cenę należy ukryć przed potencjalnym pracodawcą. To, że jeszcze do niedawna byłeś swoim szefem, nie oznacza, że nie odnajdziesz się w roli pracownika. Brak doświadczenia w pracy na etacie nie oznacza, że Twoje CV zostanie automatycznie odrzucone. Umiejętności zdobyte w trakcie prowadzenia własnego biznesu mogą okazać się niezwykle cenne dla nowego pracodawcy. Trzeba jednak dobrze je wyeksponować.

Jak przygotować profesjonalne CV właściciela działalności gospodarczej?

Dopasuj treść dokumentów aplikacyjnych do ogłoszenia. Dokonaj selekcji informacji i zamieść te, które będą kluczowe w pracy na nowym stanowisku.

  • Podaj nazwę firmy i okres prowadzenia działalności.
  • Zamieść informację o wykształceniu (zwłaszcza jeśli pokrywa się z pracą zawodową).
  • Przygotuj podsumowanie zawodowe, czyli krótki opis swoich umiejętności.
  • Szczegółowo opisz, na czym polegały Twoje obowiązki jako właściciela firmy.
  • Wypisz kompetencje twarde (np. znajomość języka niemieckiego na poziomie C1, prawo jazdy kat. B) i miękkie (np. umiejętności negocjacyjne, dobra organizacja pracy).
  • Pochwal się sukcesami swojej firmy (nawet jeśli obecnie firma została zamknięta lub jej działalność jest zawieszona).
  • Nie zapomnij o liście motywacyjnym (jeśli jest wymagany) oraz innych dokumentach (np. portfolio).

Podsumowanie zawodowe właściciela firmy w CV – jak zacząć?

Podsumowanie zawodowe to kilkuzdaniowy opis umiejętności i doświadczenia zawodowego kandydata. Postaraj się, aby było ono dopasowane do wymagań stawianych w ogłoszeniu. W podsumowaniu warto zamieścić także cele zawodowe. Podsumowanie zawodowe to pewnego rodzaju „ściąga” dla rekrutera, która ułatwia wstępną selekcję zgłoszeń. Dlatego warto zamieścić je na samej górze CV, aby przykuć uwagę osoby rekrutującej. Jak powinno wyglądać podsumowanie zawodowe właściciela firmy?

Właściciel firmy z branży budowlanej. Doświadczony negocjator i handlowiec. Przez siedem lat zarządzałem pięcioosobowym zespołem. Praca na stanowisku Kierownika Sprzedaży pozwoli mi wykorzystać umiejętności menedżerskie, aby osiągać nieprzeciętne wyniki sprzedażowe.

Przykład opisu doświadczenia zawodowego właściciela firmy

01.2015 - 12.2021 firma handlowa SELLBUDEX

Stanowisko: właściciel firmy

Zakres obowiązków:

  • zarządzanie procesami sprzedaży w branży handlu materiałami budowlanymi;
  • nadzór nad działalnością pięcioosobowego zespołu handlowego w Warszawie;
  • utrzymywanie dobrych kontaktów z klientami i negocjowanie warunków współpracy;
  • dbanie o wysoką jakość obsługi klienta i pozytywny wizerunek firmy;
  • analiza konkurencji i trendów panujących na rynku;
  • monitorowanie wyników i ocena efektywności działań poszczególnych osób;
  • motywowanie zespołu do wydajnej pracy;
  • przygotowywanie szkoleń wdrożeniowych dla nowych pracowników.

Cechy i umiejętności: dojrzałość biznesowa, znajomość branży budowlanej i zagadnień technicznych, umiejętność budowania i podtrzymywania relacji z partnerami biznesowymi, doświadczenie negocjacyjne, terminowość, dobra organizacja pracy.

CV właściciela jednoosobowej działalności gospodarczej

Coraz więcej osób decyduje się na założenie jednoosobowej działalności gospodarczej. Dotyczy to szczególnie osób pracujących w branżach nowych technologii (np. IT, marketing). Coraz więcej przedsiębiorców ceni taką formę współpracy, wiedząc, że osoby samozatrudnione bardzo często posiadają cechy pożądane na wielu stanowiskach, takie jak: umiejętność organizacji pracy własnej, nieszablonowe podejście do wykonywanych zadań, terminowość czy zdolność samodzielnego rozwiązywania problemów.

Właściwe przygotowanie dokumentów aplikacyjnych może zwiększyć szanse na znalezienie zatrudnienia. Nie myśl o swoim doświadczeniu zawodowym jako przeszkodzie, niezależnie od tego, jakie by ono nie było, lecz postaraj się wyeksponować te elementy, które mogą okazać się przydatne dla nowego pracodawcy.