Strach przed zmianą pracy – jak poradzić sobie ze stresem? | HRK
irc ukryte ikony z menuukryte ikony z menuukryte ikony z menuukryte ikony z menuukryte ikony z menuukryte ikony z menuukryte ikony z menuukryte ikony z menuukryte ikony z menuukryte ikony z menuukryte ikony z menuukryte ikony z menuukryte ikony z menu

Strach przed zmianą pracy – jak poradzić sobie ze stresem?

21 czerwiec 2021
Główne zdjęcie artykułu

Według najnowszych prognoz osoby, które właśnie wchodzą na rynek pracy, będą się przebranżawiać od pięciu do siedmiu razy. Wiele zawodów, w których będą pracować za 10-15 lat, jeszcze… nie powstało. Zmiana firmy to duży stres, a co dopiero zmiana zawodu! Wszystko wskazuje jednak na to, że ci, którzy chcą pozostać konkurencyjni, będą musieli się przyzwyczaić, że „jedyną stałą rzeczą w życiu jest zmiana”. Jak okiełznać strach przed nową pracą? Znamy skuteczne sposoby!

Dlaczego zmiana pracy tak stresuje i często jest traktowana jako ostateczność?

Zmiana pracy to nie tylko zmiana przysłowiowego biurka, nawet jeśli na nowym stanowisku będziemy wykonywać te same lub bardzo podobne obowiązki. To także: nowi przełożeni, którzy bacznie przyglądają się naszej pracy, oraz nowi współpracownicy, mniej lub bardziej ze sobą zżyci. Każda firma ma także własną kulturę organizacyjną, czyli zbiór norm, które warto jak najszybciej poznać, aby uniknąć faux pas związanego np. z ubiorem lub zachowaniem.

Paraliżujący strach przed zmianą pracy dotyczy przede wszystkim pokolenia Baby Boomers urodzonego w latach 50. i 60. XX wieku. To osoby, które w chwili wyboru zawodu były przekonane, że będą go wykonywać aż do emerytury. Czwarta rewolucja przemysłowa i związany z nią dynamiczny rozwój nowych technologii spowodowały jednak ogromne zmiany społeczne oraz gospodarcze. Wiele miejsc pracy przestało istnieć. W związku z tym dużo osób musiało uczyć się zawodu od podstaw. Konieczność zmiany pracy oraz widmo przebranżowienia wywołuje ogromny stres.

Strach przed nową pracą nie jest jednak związany wyłącznie z wiekiem. Równie dobrze mogą go odczuwać osoby, które dopiero wchodzą na rynek pracy. Dużo zależy także od temperamentu, który jest cechą wrodzoną. Flegmatycy i melancholicy ceniący sobie pracę odtwórczą i dobrze zorganizowaną będą mniej chętnie zmieniać pracę. Z kolei cholerycy, odczuwający nieustanną potrzebę mierzenia się z nowymi wyzwaniami, mogą szybciej odczuwać syndrom wypalenia zawodowego. Dlatego coraz częściej już w szkołach średnich uczniowie są poddawani testom badającym predyspozycje osobowościowe, które warto wziąć pod uwagę przy wyborze ścieżki zawodowej.

Stres w nowej pracy – czego najbardziej się boimy?

Osoby pamiętające czasy sprzed upowszechnienia internetu często nie wiedzą, czy poradzą sobie z nowoczesną technologią i cyfryzacją. Mają obawy, czy spełnią oczekiwania nowego pracodawcy. Dużo trudniej przychodzi im także nawiązywanie relacji. Stres w nowej pracy wywołuje nie tylko obawa o to, że ktoś wytknie nam niewiedzę. Wiele osób zastanawia się, o czym rozmawiać z nowymi kolegami i koleżankami z biura? Czy wypada pytać o tematy dotyczące życia prywatnego? W jaki sposób zwracać się do przełożonych i do pracowników? Kluczem do poznania odpowiedzi na te pytania jest dyskretna obserwacja zachowania innych pracowników, ale także szczera rozmowa.

Nowy pracownik podlega nieustannym ocenom. Nie tylko ze strony pracodawcy, ale także współpracowników. Oceniane są nie tylko jego umiejętności i wiedza specjalistyczna, ale także sposób mówienia, gestykulacja czy ubiór. Choć warto mieć tego świadomość, nie pozwólmy, żeby strach nas paraliżował lub zniechęcał do zawierania nowych znajomości.

Jak pokonać strach przed zmianą pracy?

Nowa praca nie musi stresować! Do pierwszego dnia warto się jednak dobrze przygotować. Jak to zrobić?

  • Zgromadź jak najwięcej informacji o firmie

Dowiedz się, jaka jest kultura organizacyjna firmy, kim są jej przełożeni, założyciele i współpracownicy. Jeśli masz taką możliwość, przyjedź do biura nieco wcześniej, sprawdź, w którym miejscu jest toaleta, gabinet szefa i bufet.

  • Zadbaj o wygląd

Dobre pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz. Dowiedz się, jaki dress code panuje w firmie: biznesowy klasyczny (business attire), biznesowy z elementami swobodniejszymi (business smart) czy biznesowy swobodny (business casual)? Wybieranie stroju na ostatnią chwilę może skończyć się modowym faux pas. Postaw na elegancki, ale swobodny ubiór, który podkreśli Twoje atuty, ale pozwoli bez skrępowania wykonywać obowiązki.

  • Nie spóźnij się

Dokładnie zaplanuj trasę do biura. Weź pod uwagę ewentualne utrudnienia np. roboty drogowe lub korki w godzinach szczytu. Tłumaczenie nowemu pracodawcy powodów spóźnienia może potęgować stres związany z nową pracą.

  • Dzień przed „godziną zero” zafunduj sobie relaks

Wieczór z ulubioną książką? A może wizyta w kinie lub wycieczka rowerowa? Zrelaksuj się tak, jak lubisz. Pamiętaj, o tym, żeby przed pierwszym dniem w nowej pracy się wyspać! Podkrążone oczy i matowa cera nie będą wyglądały profesjonalnie.

  • Porozmawiaj z bliskimi o swoich lękach i wątpliwościach

Podziel się swoimi wątpliwościami z osobami, którym ufasz. Słowa wsparcia w przypadku stresu związanego ze zmianą pracy są na wagę złota.

  • Nie bój się prosić o pomoc

Pamiętaj, że masz prawo do zadawania pytań. Nie bój się, że zostaniesz odebrany w negatywny sposób. Każdy kiedyś zaczynał! Kto pyta, nie błądzi. A kto nie pyta i wyznaje zasadę, „jakoś to będzie”, może już pierwszego dnia w nowej pracy narazić się na dodatkowy stres.

  • Zabierz ze sobą pozytywne nastawienie

W końcu to właśnie Twoja kandydatura została wybrana spośród wielu innych. To znaczy, że pracodawca docenił Twoje umiejętności i wierzy, że możesz wiele wnieść do rozwoju całej organizacji. Staraj się o tym pamiętać w najbardziej stresujących momentach.

Co może zrobić pracodawca dla pracownika, żeby zmniejszyć stres związany z rozpoczęciem nowej pracy?

Zatrudnienie nowego pracownika to nie koniec procesu rekrutacji. Konieczne będzie wdrożenie go w nowe obowiązki, czyli tzw. onboarding. Ile trwa proces wdrożeniowy? To zależy od charakteru firmy oraz rodzaju wykonywanych obowiązków. Wielu przedsiębiorców decyduje się na przydzielenie nowej osobie opiekuna/mentora, który towarzyszy pracownikowi w trakcie procesu wdrażania. Nie tylko służy radą, ale także motywuje do pracy. Pozwala zminimalizować strach przed nową pracą i sprawia, że pracownik staje się bardziej efektywny. Obowiązek ten często biorą na siebie eksperci z wewnętrznego działu HR lub specjaliści z firm zewnętrznych zajmujących się employer brandingiem. Do ich zadań należy m.in. budowanie poczucia dumy z organizacji, przeprowadzanie warsztatów i szkoleń, dbanie o prawidłową komunikację w firmie, a także zbieranie feedbacku od pracobiorców. To źródło cennych informacji o organizacji, które można wykorzystać m.in. w trakcie kolejnych rekrutacji.