
Od lat toczyła się dyskusja nad rozliczaniem samochodów służbowych do celów prywatnych i doczekaliśmy się wprowadzenia ryczałtów za korzystanie z samochodów służbowych do celów prywatnych.
Od lat toczyła się dyskusja nad rozliczaniem samochodów służbowych do celów prywatnych i doczekaliśmy się wprowadzenia ryczałtów za korzystanie z samochodów służbowych do celów prywatnych.
Od 01 stycznia 2015 obowiązują następujące ryczałty:
-
dla samochodów o pojemności silnika do 1600 cm3 – pracownik powinien rozpoznać przychód w kwocie 250,00 zł miesięcznie,
-
dla samochodów o pojemności silnika od 1600 cm3 – przychód wynosi 400,00 zł miesięcznie.
Szkoda tylko, że znowu nowe przepisy, wprowadzone ustawą o „ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej”, zamiast cieszyć podatników, budzą obawy i ryzyko kolejnych sporów z organami podatkowymi. Nowelizacja, która w swoim założeniu miała uprościć sposób rozliczania z fiskusem nie odpowiedziała na podstawowe pytanie – czy w ryczałcie został uwzględniony koszt paliwa zużywanego podczas korzystania z samochodu służbowego? Spróbujmy, zatem rozszyfrować wysokość ryczałtu.
Do obliczenia wartości przychodu za każdy miesiąc korzystania z samochodu przyjęto:
- dla samochodów o pojemności skokowej silnika do 1600 cm3 – iloczyn 300 km i stawki za 1 kilometr przebiegu pojazdu o pojemności skokowej silnika powyżej 900 cm3, o której mowa w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy z dnia 25 marca 2002 r. (Dz. U. Nr 27, poz. 271), tj. 300 km x 0,8358 zł. Tak obliczony przychód wynosi 250,74 zł, po odrzuceniu groszy – 250 zł,
-
dla samochodów o pojemności skokowej silnika powyżej 1600 cm3 – przyjęto 160% przychodu obliczonego w sposób wskazany w pkt 1 (400 zł).
Jak widać kalkulacja jest prosta i odwołuje się w sposób bezpośredni do stawek właściwych przy kilometrówce w przypadku wykorzystywania samochodów prywatnych do celów służbowych. Nie ulega najmniejszej wątpliwości, że stawka w tym rozporządzeniu (0,8358 zł) zawiera zarówno amortyzację, jak i koszty paliwa. Kwota wypłacana przez pracodawcę z tytułu korzystania przez pracownika z prywatnego pojazdu powinna zrekompensować całość wydatków na przejechanie określonego dystansu. Wlicza się w to nie tylko koszty paliwa, ale również inne koszty eksploatacyjne. Stawka została skalkulowana w taki sposób, aby zapewnić pracownikowi wykorzystującemu własny pojazd do podróży służbowych zwrot wydatków. Jednocześnie jednak, z tego uzasadnienia widać, że ustawodawca założył średni przebieg dla celów prywatnych na poziomie 300 km.
Z drugiej strony przepis w ustawie PIT, wskazujący na wysokość ryczałtu, nie zawiera żadnych ograniczeń dotyczących sposobu korzystania z samochodu, w szczególności liczby przejechanych kilometrów, używania samochodu w jazdach lokalnych czy pozamiejscowych. Zapewne na wokandę sądów administracyjnych trafi temat paliwa zużytego do samochodów służbowych w trakcie prywatnego z nich korzystania. Nim zagadnienie to zostanie wyjaśnione przez orzecznictwo, należy odpowiednio ustalić zasady korzystania z samochodów służbowych dla celów prywatnych, tak żeby zmniejszyć zagrożenie kary ze strony fiskusa.
Raporty
Informacje prasowe
http://www.hrk.eu/pl/o_firmie/dla_mediow/15-08-12/Informatyk%C3%B3w_ju%C5%BC_nie_ma%E2%80%A6.aspx
Przeczytaj także
-
Skutki Covid-19 dla branży medycznej
Pandemia koronawirusa, która zaczęła się na początku ubiegłego roku, odcisnęła swoje piętno na wielu branżach, wprowadzając niepewność oraz obawę przed ewentualnymi skutkami restrykcji. Ten „czarny łabędź” był idealnym odzwierciedleniem swojej biznesowej definicji, ponieważ żadna branża nie spodziewała się takiego spustoszenia, jakie wystąpi w momencie pojawienia się koronawirusa w Polsce.
-
KPI – wspiera efektywność, czy zniechęca?
Wiele firm opiera swoją działalność na kluczowych wskaźnikach efektywności, czyli KPI. Ich realizacja przekłada się na sukcesy pracowników i przedsiębiorstw. Czy w dobie pandemii KPIs stanowią dla pracowników dodatkową motywację do pracy, czy wręcz odwrotnie?
-
Praca zdalna pozostanie dłużej niż pandemia
Jednym z najważniejszych problemów, przed jakim stanęły firmy w marcu br., gdy rozpoczynało się zamrażanie gospodarki, było przejście na system pracy zdalnej. Organizacjom, w których funkcjonował on wcześniej, było łatwiej. Z badań HRK wynika jednak, że nawet tam, gdzie do tej pory home office nie był powszechny, szybko i sprawnie udało się wprowadzić tę formę pracy.