Artykuły, branża finansowa, compliance, finanse, 21.03.2023

Praca compliance officera – zakres obowiązków, rola w organizacji i zarobki

5 min.

audyt kompetencji sprzedażowych

Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się na czym polega praca compliance officera, na jakie wynagrodzenie może liczyć, jakich kompetencji poszukuje rynek?

Dostosowanie działań firmy do szybko zmieniających się przepisów to ogromne wyzwanie dla przedsiębiorców. Brak zgodności z prawem krajowym czy wewnętrznymi standardami danej organizacji mogą prowadzić do strat finansowych i wizerunkowych. Dlatego coraz więcej firm decyduje się na zatrudnienie compliance officera, czyli osoby, która sprawuje nadzór nad procesami związanymi z przestrzeganiem norm i regulacji. Na czym dokładnie polegają obowiązki tego specjalisty? Kto może zostać zatrudniony na tym stanowisku i na jakie wynagrodzenie może liczyć?

Z tego artykułu dowiesz się:

  • na czym polega praca compliance officera;
  • jakie warunki trzeba spełnić, aby dostać pracę na tym stanowisku;
  • jakie są zarobki na stanowisku compliance officera.

Kim jest compliance officer i czym się zajmuje w firmie?

Compliance to słowo, które pochodzi z języka angielskiego i oznacza „zgodność”. Praca compliance officera polega więc na dbaniu o to, aby firma działała zgodnie z obowiązującymi przepisami, normami czy regulacjami, ale także standardami etycznymi. Na rynku pracy obok ofert dla compliance officerów można znaleźć także ogłoszenia o poszukiwaniu specjalisty ds. zgodności, przy czym polskie nazewnictwo jest stosowane znacznie rzadziej.

Jeszcze do niedawna osoby zatrudnione na tym stanowisku pracowały głównie w dużych firmach z sektora finansowego – przede wszystkim w bankowości. Dziś obserwujemy wzrost zapotrzebowania na tego typu specjalistów także w firmach z innych branż. Compliance officer to także specjalista ds. zarządzania ryzykiem. Coraz więcej firm ma świadomość, jak ważną rolę pełni osoba zatrudniona na tym stanowisku w przedsiębiorstwie.

Jakie kompetencje powinien posiadać compliance officer?

Od osób zatrudnionych na stanowisku compliance officera wymaga się wykształcenia wyższego (najlepiej z zakresu prawa, ekonomii lub finansów). Ponadto niektórzy pracodawcy wymagają od kandydatów certyfikatu potwierdzającego, że osoba ubiegająca się o dane stanowiska dysponuje wiedzą i umiejętnościami niezbędnymi do wykonywania obowiązków w zawodzie compliance officera.

Wśród pożądanych kompetencji twardych należy wymienić przede wszystkim: umiejętność interpretacji przepisów prawa, a także bardzo dobrą znajomość narzędzi pakietu MS Office czy systemów informacji prawnej.

Dodatkowym atutem, a w przypadku niektórych firm koniecznością, jest znajomość branży, w której działa firma. Takie doświadczenie pozwala jeszcze lepiej zarządzać ryzykiem i przewidywać pewne zagrożenia, a w efekcie – skuteczniej dbać o rozwój organizacji.

W firmach działających na rynkach międzynarodowych niezbędna będzie także znajomość języka angielskiego na poziomie umożliwiającym swobodną komunikację biznesową.

Do najważniejszych kompetencji miękkich compliance officera możemy zaliczyć: skrupulatność, umiejętność analitycznego myślenia i podejmowania trudnych decyzji, terminowość i samodzielność. Ponadto od osoby zatrudnionej na tym stanowisku oczekuje się także kreatywności, elastyczności i predyspozycji do zarządzania zespołem. Mile widzianymi cechami charakteru są: dociekliwość i determinacja w dążeniu do obranego celu.

Zadania na stanowisku compliance officer

Obowiązki osoby zatrudnionej jako compliance officer mogą się różnić w zależności od wielu czynników, przede wszystkim specyfiki branży, w której działa firma, ale także jej wielkości czy struktury. Do najczęstszych zadań compliance officera należy:

  • dbanie o to, aby działania firmy były zgodne z prawem krajowym i regulacjami wewnętrznymi;
  • monitorowanie zmian w przepisach polskich i unijnych;
  • weryfikacja poprawności wdrożonych zmian;
  • identyfikacja i ocena ryzyka wynikającego ze zmian w przepisach;
  • przeprowadzanie audytów wewnętrznych;
  • współtworzenie procedur wewnętrznych;
  • tworzenie raportów do zarządu na temat przestrzegania w firmie przepisów prawa i wewnętrznych standardów;
  • nadzór nad wewnętrznymi kanałami zgłoszeniowymi, które pozwalają szybciej wykryć nieprawidłowości w zakresie przestrzegania przepisów czy regulacji firmowych;
  • współpraca z innymi działami w firmie (m.in. BHP oraz organami nadzorczymi);
  • wsparcie dla osób zatrudnionych w firmie w obszarze compliance.

Jaką rolę w organizacji odgrywa compliance officer?

Compliance officer odgrywa znaczącą rolę w organizacji. W związku z tym, że jest odpowiedzialny za zgodność polityki firmy z przepisami i normami, jego działania lub odwrotnie – ich zaniechanie – mogą narazić firmę na straty finansowe i wizerunkowe. Zatrudnienie compliance officera pozwala zminimalizować ryzyko popełnienia błędu, który może nieść za sobą konsekwencje natury prawnej. Compliance officer może być wsparciem dla specjalistów ds. kontrolingu i audytu.

Najważniejsze wyzwania na stanowisku compliance officer

Praca compliance officera jest ciekawa i rozwojowa. To zawód, który często trafia na listy zawodów przyszłości. Największym wyzwaniem w pracy na tym stanowisku jest konieczność nieustannego aktualizowania wiedzy. Compliance officer musi więc nieustannie się doszkalać. Kolejnym wyzwaniem jest konieczność podejmowania trudnych decyzji. To zawód dla osób, które lubią wyzwania i potrafią radzić sobie ze stresem. Praca na stanowisku compliance officera wymaga także dużej elastyczności.

Widełki finansowe na stanowisku compliance officera

Wynagrodzenie na stanowisku compliance officera jest uzależnione od wielu czynników, m.in. doświadczenia. Osoby, które dopiero rozpoczynają pracę w branży, mogą liczyć na wynagrodzenie od 6 000 do 8 000 zł brutto. Pracownicy, którzy mogą wykazać od 2 do 3 lat doświadczenia, mogą uzyskać od 9 000 do 12 000 zł brutto. Osoby, które pracują w branży od 3 do 5 lat, najczęściej zarabiają od 12 000 do 15 000 zł brutto, a specjaliści, którzy mają udokumentowane więcej niż 5 lat pracy w zawodzie, mogą liczyć na wynagrodzenie od 14 000 do 22 000 zł brutto.

Wynagrodzenie na stanowisku compliance officer jest uzależnione także od formy zatrudnienia (umowa o pracę lub kontrakt B2B).

W jakich branżach może szukać pracy compliance officer?

Compliance officer może znaleźć zatrudnienie w firmach z branży:

  • finansowej (np. w bankach);
  • farmaceutycznej (np. w zakładach produkujących leki);
  • spożywczej (np. w firmach z sektora FMCG);
  • energetycznej (np. w elektrowniach lub firmach produkujących urządzenia wytwarzające energię odnawialną);
  • IT i telekomunikacji (np. w firmach oferujących rozwiązania marketing automation);
  • e-commerce (np. w sklepach internetowych).

Szukasz pracy na stanowisku compliance officer? Znajdź pracę u jednego z naszych partnerów.

Planujesz zatrudnić compliance officera w swojej firmie? Zespół HRK Legal & Business Advisory od wielu lat pozyskuje wysokiej klasy specjalistów dla firm z Polski i zagranicy. Stwórz silny zespół i zwiększaj konkurencyjność swojego biznesu.

Dowiedz się więcej:

mężczyzna podpisujący dokumenty compliance

biznes, compliance, prawo, rynek pracy, Artykuły06.05.2019

Co oznacza pojęcie Compilance i czego dotyczy?

Jak opisywać prace dorywcze w cv?

porady dla pracowników, porady hr, przebranżowienie, rozwój kariery, rozwój osobisty, rozwój zawodowy, rynek pracy, zmiana stanowiska, Artykuły07.06.2022

Przebranżowienie i zmiana zawodu – jak się przekwalifikować?

kobieta w kancelarii, kancelaria prawna, prawniczka

kobiety w kancelariach, prawnicy 3.0, prawo, Podcasty i webinary01.03.2023

Prawnicy 3.0: Być kobietą w kancelarii prawnej. Jak przełamać stereotyp?

prawnik. prawo

branża prawnicza, prawo, Artykuły08.06.2018

Prawnik Prawnikowi nierówny

Newsletter HRK

Bądź na bieżąco z aktualnościami ze świata HR i rynku pracy!

Zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez firmę HRK S.A. z siedzibą w Warszawie, pl. Bankowy 2, a tym samym na otrzymywanie na mój adres poczty elektronicznej informacji handlowych i marketingowych, materiałów o charakterze informacyjnym oraz promocyjnym, w szczególności raportów, e-booków, materiałów edukacyjnych. Udzielenie zgody jest dobrowolne, ale niezbędne do otrzymania raportu. Zdaję sobie sprawę, że w każdej chwili mogę wycofać swoją zgodę.

Administratorem przekazanych danych osobowych jest HRK S.A. z siedzibą w Warszawie (00-095), Plac Bankowy 2. Pełną informacje na temat przetwarzania danych osobowych znajdują się w naszej Polityce prywatności.