Motywacja do pracy – 10 czynników, które motywują pracowników | HRK
irc ukryte ikony z menuukryte ikony z menuukryte ikony z menuukryte ikony z menuukryte ikony z menuukryte ikony z menuukryte ikony z menuukryte ikony z menuukryte ikony z menuukryte ikony z menuukryte ikony z menuukryte ikony z menuukryte ikony z menu

Motywacja do pracy – 10 czynników, które motywują pracowników

29 czerwiec 2021
Główne zdjęcie artykułu

Odpowiednio zmotywowany pracownik to bardziej efektywny pracownik. Choć coraz więcej pracodawców jest tego świadomych, to nie wszyscy wiedzą, w jaki sposób zatrzymać go w organizacji na dłużej. Co stanowi najlepszą motywację do pracy?

Wynagrodzenie, możliwość awansu, prestiż, a może forma zatrudnienia pozwalająca na wykonywanie obowiązków z dowolnego miejsca na świecie? Sprawdziliśmy, jakie motywatory w pracy pomagają zachować ciągłość zatrudnienia.

Czym jest motywacja pozytywna i negatywna?

Co bardziej motywuje do rzetelnego wykonywania obowiązków? Perspektywa otrzymania nagrody finansowej lub awansu czy widmo kary w postaci nagany lub grzywny? Chyba każdy z nas jest w stanie odpowiedzieć na pytanie: „Co mnie motywuje do pracy?”. Stosowanie ostrzeżeń ma oczywiście swoje uzasadnienie. Pokazywanie błędów i wyciąganie konsekwencji wobec osób odpowiedzialnych, ma zapobiegać popełnianiu ich w przyszłości. Psychologowie podkreślają jednak, że na dłuższą metę dużo skuteczniej działa motywacja pozytywna. Szczególnie w przypadku stanowisk wymagających dużej samodzielności w działaniu i kreatywności. Stach przed karą nie jest bowiem dobrym doradcą. Osoby pracujące w dużym stresie są zablokowane, trudniej im się skoncentrować, łączyć fakty i analizować dane.

Dlaczego warto zadbać o odpowiednią motywację pracowników?

Rynek pracy szybko się zmienia. Powoli odpływają z niego osoby z pokolenia Baby Boomers. O pracę ubiegają się osoby z niżu demograficznego urodzone pod koniec lat 90. XX wieku i na początku lat dwutysięcznych. To oznacza, że pracodawcy będą musieli zawalczyć o ich uwagę. Ale nieco inaczej niż robili to do tej pory. Wygrają ci, którzy będą w stanie odpowiedzieć na pytanie: jakie motywatory w pracy są ważne dla moich pracowników? Jeżeli znajdą na nie odpowiedź zyskają:

  • mniejszą rotację pracowników,

Pracownik, który wie, że jest ważny dla swojej organizacji i czuje się w niej spełniony, nie będzie szukał nowego zajęcia. Ba, będzie nawet w stanie zrezygnować z lepiej płatnej pracy!

  • większą efektywność,

Odpowiednio zmotywowany pracownik lepiej wykonuje swoje zadania. Chce udowodnić, że zasłużył na zaufanie, którym go obdarzono. Często wychodzi z własnymi inicjatywami i szuka nowych, nieszablonowych rozwiązań. To wszystko przekłada się na rozwój całej organizacji.

  • lepszą atmosferę w pracy.

Praca to ważna część naszego życia. Wykonywanie obowiązków w nieustannym stresie i nieprzyjaznej atmosferze źle odbija się na kondycji psychicznej nie tylko pracowników, ale także ich przełożonych. Warto więc dążyć do tego, aby stworzyć środowisko pracy przyjazne wszystkim.

Przeczytaj też: Jak zarządzać stresem pracownika?

Jak sprawić, by pracownicy chcieli u nas pracować?

Aby móc zaproponować pracownikom odpowiednią formę zatrudnienia czy dodatkowe benefity, należy znaleźć odpowiedź na pytanie: co dla potencjalnych kandydatów będzie najbardziej atrakcyjne? Sprawy nie ułatwia fakt, że oczekiwania co do warunków pracy będą nieco inne u osób należących do różnych pokoleń: Millenialsów, Ygreków czy Zetek. Ogłoszenia w gazetach czy urzędach pracy obecnie docierają do niewielkiej liczby odbiorców. Dzisiejsi pracownicy najczęściej szukają informacji o firmie, do której kandydują, w internecie. Dlatego warto zadbać o wizerunek organizacji w sieci m.in. na własnej stronie internetowej oraz w mediach społecznościowych. Osoby należące do pokolenia Y i Z, o które toczy się najbardziej zacięta walka na rynku pracy, chcą poczuć się częścią organizacji, w której pracują. Stawiają na autentyczny przekaz. To właśnie dla nich warto zamieszczać w sieci informacje z życia firmy „od kuchni” np. z eventów branżowych czy spotkań integracyjnych.

Pracownicy urodzeni w latach 90. i później nie są przywiązani do miejsca pracy tak mocno jak ich rodzice i dziadkowie. Oczekują, że pracodawca zapyta: „Co cię motywuje do pracy?”, a następnie zadba o to, aby zatrzymać ich na dłużej. Jeżeli nowa praca nie spełni ich wymagań, nie będą się oglądać za siebie, poszukają takiej, która odpowiada ich stylowi życia czy wyznawanym wartościom. To ogromne wyzwanie dla pracodawców. Każda rekrutacja to dodatkowy koszt, szczególnie taka, która po kilku tygodniach lub miesiącach będzie wymagała powtórzenia. Dlatego coraz więcej firm korzysta z profesjonalnych agencji HR-owych, które zatrudniają ekspertów znających rynek pracy od podszewki. Dzięki temu są w stanie tak poprowadzić komunikację w social mediach, aby dotrzeć do wybranej grupy odbiorców, stworzyć ogłoszenie, które będzie spełniało oczekiwania potencjalnych kandydatów, zamieścić je w odpowiednich kanałach, a następnie wybrać najlepszych z najlepszych.

Czynniki motywujące pracowników – TOP 10

  • Zarobki

„Pracuję, aby żyć, a nie żyję, aby pracować” – to motto wielu Ygreków i Zetek, ale prawdopodobnie podpisałoby się pod nim także sporo Millenialsów. Praca musi zapewniać odpowiednie dochody. Takie, które pozwolą nie tylko na uregulowanie kredytów i bieżących płatności, ale także umożliwią opłacenie wakacji za granicą, rozwój osobisty i realizację prywatnych pasji. Zarobki dopasowane do rodzaju wykonywanych obowiązków to silne motywatory w pracy.

  • Stabilność zatrudnienia 

Choć przedstawiciele pokolenia Y i Z doceniają możliwość pracy zdalnej z dowolnego miejsca na świecie, to gwarancja stabilności zatrudnienia wciąż jest wymieniana przez pracowników jako jeden z najważniejszych czynników motywujących do pracy.

  • Możliwość rozwoju zawodowego 

Choć poprzednie pokolenia były przygotowywane do pracy w jednym zawodzie, osoby dziś wchodzące na rynek pracy już wiedzą, że za 5 czy 10 lat prawdopodobnie będą zmuszone do przebranżowienia. Dlatego chcą nieustannie podnosić swoje kompetencje, aby pozostać konkurencyjnymi. Firma, która oferuje swoim pracownikom możliwości rozwoju, jest postrzegana jako ta, która dba o ich przyszłość. W niektórych firmach pracownicy mają możliwość „wejścia w buty” swoich kolegów z innych działów i wykonywania zupełnie różnych zadań w ramach jednego etatu.

  • Niezależność/brak nieustannej kontroli ze strony przełożonych

Osoby należące do pokolenia Y i Z, urodzone w latach 80. i 90. XX chcą mieć wpływ na to, co dzieje się w firmie. Pragną niezależności w pracy i, szczególnie Zetki, buntują się przeciwko tradycyjnym formom zatrudnienia. 8 godzin na etacie i codziennie te same obowiązki? Szef kontrolujący ilość czasu spędzanego w social mediach i żądający codziennych raportów z wykonywanej pracy? Wielu z nich powie: nie, dziękuję!

  • Pozytywny feedback od pracodawcy 

Każdy lubi być doceniany. To ważne, aby dawać pracownikowi nie tylko negatywny feedback (gdy jego praca wymaga poprawienia), ale także pozytywny. „Świetnie się spisałeś!”, „Dzięki pracy Twojego zespołu udało nam się wygrać ten przetarg”, „Jesteś ważna dla naszej organizacji” to słowa, które uskrzydlają, a nic nie kosztują.

  • Przyjazna atmosfera 

Każdego dnia spędzamy w pracy przynajmniej 8 godzin (choć wiele osób deklaruje, że nierzadko jest to 10 lub 12). Dobra atmosfera między pracownikami a przełożonym oraz między współpracownikami to bardzo ważna motywacja do pracy, szczególnie dla ludzi młodych. Szacunek i wzajemne zrozumienie to podstawa do stworzenia silnego i zmotywowanego zespołu.

  • Dobre warunki pracy 

Ergonomiczne biurko i krzesło, wysokiej jakości sprzęt, odpowiednia temperatura w miejscu pracy, dobrze zaprojektowana przestrzeń do odpoczynku i relaksu – to z pozoru błahe rzeczy, których brak potrafi uprzykrzyć komfort pracy. Zacinająca się drukarka, wolny komputer, niewygodne krzesło, brak miejsca, w którym można komfortowo spożyć posiłek – to czynniki, które co prawda rzadko są powodem zmiany pracy, ale potęgują frustrację mającą źródło gdzie indziej.

  • Prestiż organizacji 

Jak wynika z niektórych badań, prestiż firmy to duża motywacja w pracy, szczególnie dla osób należących do pokolenia X. Praca w znanej i powszechnie szanowanej organizacji to dla nich powód do dumy. Choć dla Igreków i Zetek ten czynnik motywujący do pracy ma nieco mniejsze znaczenie, to nie znaczy, że osoby z młodszego pokolenia nie lubią się pochwalić tym, gdzie pracują. Często taką informację zamieszczają w mediach społecznościowych, czyniąc z niej część swojej tożsamości.

  • Work-life balance 

Osoby, które mają czas na to, aby zadbać o życie rodzinne i spędzać czas z przyjaciółmi, są bardziej zmotywowane do pracy. Praca po godzinach, częste wyjazdy służbowe zaburzają równowagę między życiem prywatnym i zawodowym. Wiele osób ceni sobie taką formę zatrudnienia, która daje im możliwość chwilowego odcięcia się od wykonywanych zadań.

  • Dodatkowe benefity 

Karta na siłownię, owocowe czwartki, darmowe lekcje języków obcych, wyjazdy integracyjne, zniżki do partnerów firmy, bony pracownicze na zakupy, paczki świąteczne – choć trudno się spodziewać, że tego typu benefity będą głównym motywatorem do pracy, to mogą stanowić dodatkową zachętę, zwłaszcza jeśli kandydat ma do wyboru dwa podobne stanowiska.