irc ukryte ikony z menuukryte ikony z menuukryte ikony z menuukryte ikony z menuukryte ikony z menuukryte ikony z menuukryte ikony z menuukryte ikony z menuukryte ikony z menuukryte ikony z menuukryte ikony z menuukryte ikony z menu

Logo już nie najważniejsze, czyli Brand Managerowie na rynku pracy

09.10.2018
Główne zdjęcie artykułu

75% Brand Managerów aktywnie pracujących w firmach z branży FMCG deklaruje otwartość na zmiany zawodowe – wynika z badania pt. „Brand Managerowie w branży FMCG - oczekiwania i zmiany zawodowe”, przeprowadzonego przez HRK FMCG.

Zespół HRK FMCG zrealizował badanie, w którym wzięło udział 200 pracowników branży FMCG zajmujących stanowiska od Junior po Senior Brand Managera. W ramach badania poruszone zostały kwestie dotyczące motywacji, oczekiwań i preferencji kandydatów. Co zatem motywuje kandydatów do zmian zawodowych i jakie kategorie produktów są ich zdaniem najbardziej rozwojowe?

Gdzie znikają kandydaci?

Wyniki badania przeprowadzonego przez zespół HRK FMCG pokazały, że Brand Managerowie są grupą zawodową, która stosunkowo często podejmuje decyzje o zmianie pracodawcy. 68% respondentów pracowało dotychczas w 3 różnych firmach, a średni czas pracy Brand Managerów pod szyldem jednego pracodawcy wynosi 2 lata. Po tym czasie marketingowcy zaczynają rozglądać się za nowymi możliwościami zawodowymi, niekoniecznie w branży, dla której pracowali dotychczas.

Od dłuższego czasu największym zainteresowaniem Brand Managerów cieszy się branża farmaceutyczna i medyczna (45%). Ze względu na intensywny rozwój poszczególnych marek wzrasta zainteresowanie pracą w branży retail, a więc sieciach handlowych (29%). W przypadku zmiany pracy Brand Managerowie równie chętnie podjęliby się pracy w firmach z obszaru e-commerce (27%), jak również nowych technologii (22%). 

Mnogość kategorii produktowych w branży FMCG daje Brand Managerom duże możliwości rozwoju i jednocześnie łatwość zmiany obszaru dotychczasowej działalności. Wśród licznych kategorii to leki OTC i kosmetyki kolorowe znalazły się na pierwszym miejscu listy produktów, z którymi chcą pracować respondenci, uzyskując po 40% głosów. Tuż za nimi uplasowały się kosmetyki kolorowe (39%) oraz piwo i słodycze (37%). Dalsze pozycje na liście zajmują kawa i herbata (27%), perfumy (26%) i produkty dla dzieci, takie jak np. kaszki (20%). Kategorie produktowe, które uzyskały mniej niż 1/5 głosów Brand Managerów to między innymi zabawki, mocne alkohole, produkty dla zwierząt, drobne AGD, woda mineralna czy napoje gazowane.

Czym skusić Brand Managera?

W codziennej pracy Brand Managerowie wykorzystują szereg narzędzi marketingowych. W badaniu przeprowadzonym przez zespół HRK FMCG zostali poproszeni o wskazanie, które narzędzia ich zdaniem mają największy potencjał.  Na trzech pierwszych miejscach znalazły się: digital marketing (68%), reklama ATL (61%) oraz współpraca z influencerami (47%).

Kandydaci zapytani o to, jakie czynniki są w stanie zmotywować ich do podjęcia decyzji o zmianie pracodawcy na pierwszym miejscu wskazali wyższe wynagrodzenie (91%). Dla niewiele ponad połowy respondentów (55%) duże znaczenie ma work-life balance, a więc zachowanie równowagi pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym. Na dalszych pozycjach znalazły się samochód służbowy (41%), możliwość zarządzania zespołem (40%), inspirujący przełożony (34%), awans stanowiskowy (34%), samodzielność w działaniu i precyzyjnie określona ścieżka kariery (32%) oraz przyjazna atmosfera w miejscu pracy (29%).