Artykuły, hr, jak znaleźć pracę, linkedin, personal branding, porady hr, szukanie pracy, 08.06.2022

LinkedIn – czym jest i jak może nam pomóc zmienić pracę?

6 min.

LinkedIn – czym jest i jak może nam pomóc zmienić pracę?

Poznaj dane, które warto zamieścić na profilu na LinkedIn oraz porady jak profesjonalnie prowadzić swoje konto.

Portale społecznościowe służą nie tylko rozrywce. Ułatwiają znalezienie osób o podobnych zainteresowaniach czy ciekawych wydarzeń, a nawet… wymarzonej pracy. Budowanie sieci kontaktów biznesowych jeszcze nigdy nie było tak proste. Od czego zacząć przygodę z LinkedIn? Jak to działa w praktyce? Podpowiadamy, jak stworzyć profil, który przyciągnie uwagę rekruterów.

LinkedIn – co to za portal?

LinkedIn to platforma społecznościowa założona z myślą o budowaniu relacji biznesowych między użytkownikami z całego świata. Serwis powstał w 2003 roku. Od 2 kwietnia 2012 roku jest dostępny także w języku polskim. W 2016 roku platforma została wykupiona przez firmę Microsoft. Dziś serwis ma ponad 700 milionów użytkowników i zrzesza ludzi z 200 krajów. Podstawowa wersja konta na LinkedIn jest darmowa, a konto na LinkedIn Premium płatne (obecnie serwis oferuje 4 warianty Premium).

Czy warto zakładać konto na LinkedIn?

Wbrew pozorom profil na LinkedIn nie służy wyłącznie do szukania pracy. To doskonałe narzędzie do budowania marki osobistej w sieci. To zadanie nie tylko dla kadry zarządzającej, ale także pracowników niższego szczebla. Nawet jeśli obecnie nie myślisz o zmianie pracy, to warto pomyśleć o tym, jak zaistnieć w środowisku biznesowym. Dzięki temu, gdy przyjdzie czas na pożegnanie z dotychczasowym miejscem pracy, będzie Ci łatwiej znaleźć inne, satysfakcjonujące zajęcie.

Czy wiesz, że statystyczny Polak zmienia pracę 7 razy w ciągu całej kariery zawodowej? Nic dziwnego, to szansa nie tylko na lepsze wynagrodzenie, ale także możliwość rozwoju kariery. Zgodnie z przewidywaniami wchodzących na rynek pracy Polaków czeka nie tylko regularna zmiana pracy, ale także konieczność przebranżowienia lub przekwalifikowania. W budowaniu kontaktów biznesowych, zwłaszcza w nowej branży, może pomóc platforma społecznościowa zrzeszająca pracowników, pracodawców i rekruterów.

W jaki sposób dołączyć do LinkedIn?

Rejestracja na platformie LinkedIn jest prosta i zajmuje kilka minut. Jeśli chcesz dołączyć do biznesowej społeczności, przejdź na stronę linkedin.com i wybierz przycisk: „Dołącz teraz”, który znajdziesz u góry strony, lub „Zarejestruj się”, który znajdziesz w stopce. Podaj swój adres e-mail oraz hasło. Kliknij: „Wyraź zgodę i dołącz” (w ten sposób wyrażasz zgodę na warunki LinkedIn dotyczące m.in. ochrony prywatności oraz korzystania z plików cookie), a następnie podążaj za wskazówkami. Pamiętaj, że przy zakładaniu konta na LinkedIn musisz podać swoje prawdziwe imię i nazwisko.

Jakie dane warto zamieścić na swoim profilu na LinkedIn?

Pamiętaj, że każdy profil w mediach społecznościowych to Twoja wizytówka. W szczególności dotyczy to serwisów nakierowanych na budowanie relacji biznesowych, takich jak LinkedIn.

1. Nazwa firmy, stanowisko i opis obowiązków

W Twoim profilu na LinkedIn nie może zabraknąć informacji o aktualnym miejscu pracy. Poinformuj rekruterów, od kiedy pracujesz w danej firmie i na jakim stanowisku. Opisz, czym się zajmujesz. Zamieść informacje o poprzednich miejscach pracy. To szczególnie istotne, jeśli kontynuujesz karierę w tej samej branży.

2. Wykształcenie, umiejętności, języki obce

Dodaj do profilu biznesowego informacje o swoim wykształceniu. Dla rekruterów ważne są nie tylko studia, ale także dodatkowe kursy i szkolenia. Wpisz kluczowe umiejętności, które wykorzystujesz w codziennej pracy np. znajomość pakietu MS Office, pozyskiwanie funduszy, zarządzanie zespołem czy testowanie oprogramowania. W Twoim profilu nie może zabraknąć informacji o znajomości języka obcego.

3. Zdjęcie biznesowe

Jeśli masz taką możliwość, umów się na profesjonalną sesję biznesową. Jeśli nie, poproś bliską osobę o wykonanie zdjęcia, najlepiej na białym lub neutralnym kolorystycznie tle. Zadbaj o schludny ubiór, który odpowiada branży, w której pracujesz. Pamiętaj, że rekruter może analizować także mimikę oraz przyjętą przez Ciebie pozycję do zdjęcia. Postaraj się pokazać, że jesteś osobą otwartą na nowe wyzwania zawodowe. Pamiętaj, że masz możliwość także dodania zdjęcia w tle, dzięki któremu możesz się jeszcze lepiej zaprezentować.

4. Nagłówek

Nagłówek ułatwia rekruterom dotarcie do kandydatów po hasłach, dlatego powinien zawierać przede wszystkim nazwę obecnie zajmowanego przez Ciebie stanowiska np. SEO Specialist lub Front-end-developer. Opis pojawi się pod Twoim imieniem i nazwiskiem. Powinny się w nim znaleźć wyłącznie kluczowe informacje dotyczące tego, czym się aktualnie zajmujesz.

5. Dane kontaktowe

Każdy rekruter może skontaktować się z Tobą za pomocą wiadomości prywatnej, jeśli jednak chcesz ułatwić rekruterom zadanie, podaj swój adres mailowy, numer telefonu lub adres witryny internetowej np. z Twoim portfolio.

6. Podsumowanie zawodowe

Podsumowanie zawodowe ułatwia rekruterom selekcję kandydatów. To miejsce, w którym możesz napisać, jakie są Twoje cele zawodowe i w jakim kierunku, chcesz rozwijać karierę. Napisz, co Cię wyróżnia jako pracownika i dlaczego warto podjąć z Tobą współpracę.

Chcesz zwiększyć szanse na to, że zostaniesz dostrzeżony przez rekrutera? Pokaż, że jesteś otwarty na propozycje zawodowe, ustawiając nakładkę „Open to work” na zdjęciu profilowym.

Zalety posiadania konta na LinkedIn

1. Możesz zostać złowiony przez headhuntera.
2. Możesz zbudować sieć kontaktów biznesowych.
3. Masz szansę zbudować silną markę osobistą.
4. Możesz czerpać wiedzę od ekspertów z branży.

Jak profesjonalnie prowadzić konto na LinkedIn?

Zadbaj o to, żeby Twój profil był kompletny i interesujący dla potencjalnego pracodawcy lub rekrutera. Uzupełnij wszystkie sekcje, pamiętając o nagłówku i podsumowaniu. Bądź aktywny! Nawet jeśli w danym momencie nie szukasz pracy, to zadbaj o to, aby regularnie pozyskiwać nowe kontakty. LinkedIn to platforma biznesowa, na której obowiązują odmienne zasady niż w innych popularnych serwisach. Nie musisz znać osobiście wszystkich osób, które dołączają do Twojej sieci zawodowej. Wysłanie zaproszenia do znanej postaci z branży nie zostanie uznane za faux-pas. Do prośby o nawiązanie kontaktu możesz dołączyć krótką wiadomość zawierającą informację, dlaczego zależy Ci na obserwowaniu danej osoby (np. przez wzgląd na jej wieloletnie doświadczenie w branży i ekspercką wiedzę).

LinkedIn daje wiele możliwości interakcji z innymi użytkownikami. Jeśli chcesz podzielić się wartościową treścią ze swoimi kontaktami, skorzystaj z przycisku „Polecenie” (kciuk uniesiony do góry). Możesz również komentować posty zamieszczane przez innych użytkowników. Dzięki temu możesz podzielić się swoim punktem widzenia. Osoby, które regularnie korzystają z LinkedIn, mają większe szanse na otrzymanie ciekawych propozycji zawodowych i dynamiczny rozwój kariery.

Czytaj więcej:

linkedin, profil

linkedin, personal branding, porady rekrutacyjne, poszukiwanie pracy, rekrutacja, szukanie pracy, Artykuły10.08.2017

Twój profil na LinkedInie – 6 rzeczy, na które rekruterzy zwracają uwagę

Linkedin w poszukiwaniu pracy

linkedin, narzędzia ułatwiajace znalezienie pracy, poszukiwanie pracy, Artykuły20.05.2020

Nowy profil użytkowników LinkedIn

Jak zmieni się rynek pracy po pandemii

Artykuły17.07.2021

Jak znaleźć dobrą pracę? Porady dla poszukujących zatrudnienia

Narzędzia, które ułatwiają znalezienie pracy

jak znaleźć pracę, narzędzia ułatwiajace znalezienie pracy, porady rekrutacyjne, proces rekrutacyjny, rekrutacja, szukanie pracy, Artykuły10.04.2019

Narzędzia, które ułatwią ci znalezienie pracy

Newsletter HRK

Bądź na bieżąco z aktualnościami ze świata HR i rynku pracy!

Zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez firmę HRK S.A. z siedzibą w Warszawie, pl. Bankowy 2, a tym samym na otrzymywanie na mój adres poczty elektronicznej informacji handlowych i marketingowych, materiałów o charakterze informacyjnym oraz promocyjnym, w szczególności raportów, e-booków, materiałów edukacyjnych. Udzielenie zgody jest dobrowolne, ale niezbędne do otrzymania raportu. Zdaję sobie sprawę, że w każdej chwili mogę wycofać swoją zgodę.

Administratorem przekazanych danych osobowych jest HRK S.A. z siedzibą w Warszawie (00-095), Plac Bankowy 2. Pełną informacje na temat przetwarzania danych osobowych znajdują się w naszej Polityce prywatności.