Monika, Artykuły, Consumer goods, home office, kam, key account manager, praca zdalna, rekrutacja, 10.04.2018

Home office dla KAM-ów?

3 min.

Praca zdalna pozostanie dłużej niż pandemia

Widocznym w ostatnim czasie trendem jest wzrost popularności home office, zarówno wśród korporacji, jak i mniejszych firm. Dla Key Account Managerów z branży FMCG możliwość pracy zdalnej ma większe znaczenie niż precyzyjnie określona ścieżka kariery, czy rozbudowany system premiowy.

Jeśli pracownika nie ma w biurze przy komputerze to znaczy, że nie pracuje – takie przekonanie, choć dla niektórych brzmi kuriozalnie, jeszcze do niedawna panowało w wielu organizacjach. Pracodawcy nie byli skłonni do oferowania swoim pracownikom możliwości pracy zdalnej, uznając iż jest to po prostu nieefektywne. Coraz częściej można jednak zauważyć wprowadzanie w firmach pracy w systemie home office. Niektóre firmy zezwalają swoim pracownikom na regularną pracę z domu raz w tygodniu. Inne dopuszczają możliwość pracy zdalnej raz w miesiącu, jednak uwarunkowaną dobrymi wynikami za poprzedni miesiąc lub złożeniem raportu do przełożonego z rozpiską działań zaplanowanych na dany dzień.

FMCG – dlaczego nie?

Perspektywa pracy zdalnej cieszy się wśród pracowników coraz większym zainteresowaniem. – Firmy z branży FMCG zdecydowanie przodują wśród firm, gdzie możliwość home office nie jest tematem tabu. Jednak mimo dużego przyzwolenia ze strony pracodawców na wykonywanie obowiązków zawodowych poza biurem, ciągle jesteśmy daleko za USA czy krajami skandynawskimi. Wg ubiegłorocznych danych Banku Światowego w Polsce tylko 6 proc. ludzi pracuje zdalnie, gdzie w Szwecji oraz Danii odsetek ten już wynosi 15 proc. – mówi Ewa Koszyniuk, Recruitment Consultant FMCG w HRK S.A.

Jak wynika z doświadczenia ekspertów HRK FMCG,  głównym powodem niechęci wpisania home office do statutu firmy jest dla zarządzających m.in. brak jakiejkolwiek możliwości kontroli efektywności i czasu pracy podwładnego. Czy jednak chodzi tylko o kwestię zaufania?

Dla Key Account Managerów ważniejsza od precyzyjnie określonej ścieżki kariery czy ciekawszego systemu premiowego jest możliwość pracy w systemie home office..

W drugiej połowie ubiegłego roku zespół HRK FMCG zrealizował badanie, w którym wzięło udział 250 pracowników branży FMCG zajmujących stanowiska od Junior po Group Key Account Managera. Jedno z pytań dotyczyło czynników, które mogą być motywujące w przypadku zmiany pracy. O ile nie jest zaskoczeniem, że na szczycie listy uplasowała się możliwość  wyższych zarobków  oraz awans stanowiskowy, o tyle zdziwić może, że tuż za nimi uplasowała się możliwość pracy w systemie home office, która jest dla KAM-ów ważniejsza niż precyzyjnie określona ścieżka kariery czy ciekawszy system premiowy.

Brak regulacji prawnych

Wyobraźmy sobie sytuację: siedzimy w domu przy kawie,  a po naszym mieszkaniu chodzą ludzie oklejający żółtą taśmą niebezpieczne niskie sufity czy kanty mebli. Naprzeciwko nas siedzi specjalista ds. BHP, który tłumaczy, jak obchodzić się z urządzeniami w naszym domu. Wydaje się kuriozalne, ale ma swoje uzasadnienie. Zanim „obrazimy się” na naszego pracodawcę, że nie chce przyznać nam home office, warto uświadomić sobie, że praca zdalna nie jest jeszcze w żaden sposób uregulowana prawnie. Co, jeśli w czasie wykonywania telepracy w domu zdarzy się nam wypadek? Problematyczną kwestią jest wówczas prawo do odszkodowania za wypadek przy pracy. Problem ma przede wszystkim pracodawca, który musi wytłumaczyć, dlaczego nie zapewnił nam bezpiecznego miejsca pracy.

Dla „igreków” czy bardziej doświadczonych?

Pomimo wszystkich tych wątpliwości często w rozmowach rekrutacyjnych z Key Account Managerami konsultanci HRK FMCG słyszą, że kandydaci rozważą konkretne oferty pracy tylko, jeśli będą one zawierały możliwość pracy z domu przynajmniej dwa dni w tygodniu. – Najczęściej oczekiwania te mają osoby pracujące w Warszawie, a formalnie nadal mieszkające w innych częściach Polski. Jeśli chodzi o wiek, to utarło się przekonanie, że największymi zwolennikami i „bojownikami” o home office są przedstawiciele pokolenia, które właśnie wkracza na rynek pracy. Z naszych obserwacji i rozmów z kandydatami wynika, że telepraca często jest preferowana przez osoby na pozycji senior. Z jednej strony są to osoby, które czas intensywnego rozwoju kariery mają poniekąd za sobą, a z drugiej strony są to specjaliści, którzy poprzez swój staż i doświadczenie zajmują silną pozycję w organizacji i uważają, że na tej podstawie przełożony może im zaufać – mówi Ewa Koszyniuk.

Ile ludzi, tyle zdań

Wydaje się, że temat home office jest szczególnie istotny w kontekście stanowisk sprzedażowych. Jest kilka głównych argumentów podnoszonych przez handlowców w dyskusji o pracy zdalnej.  Key Account Managerowie czy Przedstawiciele Handlowi często są rozliczani „za efekt”. Spędzają dużo czasu u klienta czy w podróżach służbowych. Ich główne zadanie polega na utrzymywaniu dobrych relacji z klientem, więc nieraz ważniejszym okazuje się miejsce zamieszkania bliżej jego siedziby głównej niż swojej „firmy-matki”.

Każdy argument przytaczany przez zwolenników home office można zbić zupełnie przeciwnym zdaniem miłośników pracy w biurze. Pewne jest to, że wielu pracodawców zaczyna zdawać sobie sprawę, że możliwość home office dla KAM-ów może być dodatkowym czynnikiem motywującym do pozostania w firmie (albo nawiązania współpracy). Zanim jednak dogonimy w tym zakresie zachodnie kraje, musimy poczekać na odpowiednie regulacje w prawie oraz zmianę naszej mentalności.

Czytaj więcej:

Key Account Manager w pracy

benefity pracownicze, Consumer goods, kam, key account manager, praca w sprzedaży, wynagrodzenie, zarobki, Artykuły16.12.2019

Wynagrodzenia i benefity wśród Key Account Managerów

fmcg, magazyn. financial markets, consumer goods

branża FMCG, Consumer goods, kariera, rozwój kariery, rozwój zawodowy, Artykuły23.04.2018

Branża FMCG dla ambitnych?

wykres marketing, fmcg, analiza

branża FMCG, Consumer goods, marketing, rynek pracy, Artykuły19.08.2019

Każdy może być marketingowcem w branży FMCG?

Praca zdalna pozostanie dłużej niż pandemia

home office, hr, pandemia, praca zdalna, rynek pracy, rynek pracy po pandemii, Artykuły09.01.2021

Praca zdalna pozostanie dłużej niż pandemia

customer service - praca i zarobki

Consumer goods, kariera, praca, zarobki, Artykuły11.12.2022

Customer service specialist – opis stanowiska, zarobki

brand manager, brand, logo,

Consumer goods, marketing, promowanie marki, rynek pracy, Artykuły10.09.2018

Logo już nie najważniejsze, czyli Brand Managerowie na rynku pracy

Koszyk na zakupy

branża e commerce, branża FMCG, Consumer goods, marketing, porady rekrutacyjne, Artykuły08.11.2021

O zmianach w FMCG: wywiad z Moniką Wojciechowską

Newsletter HRK

Bądź na bieżąco z aktualnościami ze świata HR i rynku pracy!

Zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez firmę HRK S.A. z siedzibą w Warszawie, pl. Bankowy 2, a tym samym na otrzymywanie na mój adres poczty elektronicznej informacji handlowych i marketingowych, materiałów o charakterze informacyjnym oraz promocyjnym, w szczególności raportów, e-booków, materiałów edukacyjnych. Udzielenie zgody jest dobrowolne, ale niezbędne do otrzymania raportu. Zdaję sobie sprawę, że w każdej chwili mogę wycofać swoją zgodę.

Administratorem przekazanych danych osobowych jest HRK S.A. z siedzibą w Warszawie (00-095), Plac Bankowy 2. Pełną informacje na temat przetwarzania danych osobowych znajdują się w naszej Polityce prywatności.