Artykuły, headhunting, metody rekrutacji, rekrutacja, rynek pracy, 13.01.2023

Headhunting – na czym polega?

6 min.

headhunting - na czym polega

Czy wiesz, że pierwsi „łowcy głów” na rynku pracy pojawili się w Stanach Zjednoczonych już w latach 20. XX wieku? Dziś headhunting to jedna z najpopularniejszych i najskuteczniejszych metod rekrutacyjnych.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • jaka jest definicja headhuntingu;
  • kto to jest headhunter i czym się zajmuje;
  • czym headhunting różni się od tradycyjnej rekrutacji;
  • jakie są zalety tej metody rekrutacji i największe wyzwania.

Headhunting z definicji, czyli na czym polega „łowienie głów”?

Kto to jest headhunter? To osoba specjalizująca się w pozyskiwaniu pracowników o rzadkich kwalifikacjach lub na wysokie stanowiska. „Łowca głów” działa z ramienia swojego klienta, zazwyczaj w ramach współpracy z agencją rekrutacyjną. W imieniu zleceniodawcy kontaktuje się z godnymi uwagi kandydatami i prezentuje ofertę zatrudnienia. Profesjonalny headhunter dysponuje szeroką bazą kontaktów biznesowych. Dzięki temu jest w stanie dużo szybciej dotrzeć do osób odpowiadających wymaganiom stanowiskowym.

Warto wiedzieć: headhunting to potoczna nazwa Executive Search.

Przeczytaj: Proces rekrutacyjny: etapy weryfikacji kandydatów

Największe wyzwania w procesie headhuntingu

  • Dotarcie do osób, które nie szukają aktywnie zatrudnienia

Mówi się, że najlepsi kandydaci nie są dostępni na rynku pracy. To znaczy, że nie szukają aktywnie zatrudnienia, ale mogą być otwarci na nowe, ciekawe propozycje zawodowe. Headhunter musi być więc doskonałym reasercherem. Przekonanie kandydatów do podjęcia nowej pracy jest sporym wyzwaniem. Z jednej strony wymaga bowiem wnikliwego i rzetelnego badania referencji, a z drugiej doskonałej intuicji (która jest efektem m.in. doświadczenia).

  • Poznanie branży klienta

Dobry headhunter powinien być doskonale zorientowany w branży klienta, dla którego pozyskuje pracowników. Znajomość niuansów charakterystycznych dla danego środowiska ułatwia selekcję. Dzięki lepszemu zrozumieniu specyfiki działalności firmy headhunter jest w stanie szybciej wyłonić najlepszych kandydatów.

  • Identyfikacja potrzeb kandydata

Headhunter musi nie tylko dotrzeć do osoby, która spełnia określone wymagania, ale także przekonać ją do zmiany zatrudnienia. Dlatego praca headhuntera to coś więcej niż rekrutacja. To przede wszystkim budowanie relacji. Proces rekrutacji na wysokie stanowiska może trwać kilka tygodni, ale nawet kilka czy kilkanaście miesięcy. W trakcie negocjacji headhunter musi dbać o zachowanie dobrych stosunków z kandydatami.

Dlatego headhunter musi doskonale poznać motywację drugiej strony, która nie zawsze musi być finansowa. Czasem większe znaczenie mają możliwości rozwoju lub prestiż. Rekruter pozyskujący kandydatów na wysokie stanowiska musi wiedzieć, na czym najbardziej zależy kandydatowi.

Ze względu na to, że headhunterzy działają w środowisku biznesowym, muszą wykazać się szeregiem umiejętności miękkich. To przede wszystkim: komunikatywność, asertywność i znajomość języka biznesowego. Osobowość headhuntera ma duże znaczenie w procesie rekrutacji.

  • Zachowanie dyskrecji

Proces rekrutacji prowadzony przez headhuntera powinien być w pełni poufny – dla dobra kandydata i klienta, którego reprezentuje „łowca głów”. Osoba pozyskująca pracowników musi więc jawić się jako godna zaufania.

Dotarcie do najlepszych kandydatów wymaga czasu i zaangażowania. Dlatego headhuntingiem zajmują się osoby posiadające odpowiednie kompetencje i doświadczenie w pozyskiwaniu wysokiej klasy menedżerów i specjalistów.

Poznaj: Błędy popełniane podczas rozmowy rekrutacyjnej

Czy warto podjąć współpracę z headhunterem za pośrednictwem agencji rekrutacyjnej?

Współpraca z profesjonalnym headhunterem znacznie skraca proces rekrutacji. Osoba specjalizująca się w pozyskiwaniu kandydatów na wysokie stanowiska dysponuje szeroką bazą kandydatów i kontaktami biznesowymi, co pomaga w krótkim czasie dotrzeć do najlepszych specjalistów.

Headhunter dąży do tego, aby znaleźć kandydata, który najlepiej pasuje do oczekiwań klienta, zarówno tych kompetencyjnych, jak i finansowych. Dobre dopasowanie pracownika do stanowiska pozwala ograniczyć rotację.

Kapitał ludzki jest jednym z najważniejszych zasobów każdego przedsiębiorstwa. Pozyskanie wysokiej klasy specjalisty wiąże się więc z przewagą konkurencyjną. Dlatego można powiedzieć, że współpraca z headhunterem to inwestycja w rozwój firmy.

Czy każdy może zostać „złowiony” przez headhuntera?

Co do zasady headhunterzy skupiają się na pozyskiwaniu kandydatów na stanowiska kierownicze. To nie znaczy jednak, że headhunterzy „łowią” wyłącznie managerów i dyrektorów. Wysoko wykwalifikowani specjaliści również mogą otrzymać ciekawą propozycję zawodową, jeśli trafią do bazy kandydatów.

Jak to zrobić? Najprostszym sposobem jest wzięcie udziału w tradycyjnej rekrutacji prowadzonej przez agencję pracy lub pozostawienie dokumentów aplikacyjnych bez aplikowania.

Czytaj więcej:

direct search – na czym polega

direct search, kandydat na pracownika, metody rekrutacji, rekrutacja, rekruter, rynek pracy, Artykuły15.01.2023

Direct Search – na czym polega ta metoda rekrutacji?

Metoda STAR w rekrutacji, wywiad behawioralny, rozmowa

assessment center, hr consulting, ocena pracownicza, rekrutacja, Artykuły18.01.2022

Metoda STAR w rekrutacji – na czym polega?

Metody rekrutacji i selekcji pracowników

direct search, headhunting, hr consulting, metody rekrutacji, ocena pracownicza, rekrutacja, rynek pracy, Artykuły22.05.2022

Metody rekrutacji i selekcji pracowników – jak wybrać najlepszego kandydata?

Podziękowanie za udział w rekrutacji

etapy rekrutacji, metody rekrutacji, porady dla pracodawców, porady dla pracodawcy, porady hr, rekrutacja, Artykuły27.01.2022

Podziękowanie za udział w rekrutacji – czy jest ważne?

Newsletter HRK

Bądź na bieżąco z aktualnościami ze świata HR i rynku pracy!

Zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez firmę HRK S.A. z siedzibą w Warszawie, pl. Bankowy 2, a tym samym na otrzymywanie na mój adres poczty elektronicznej informacji handlowych i marketingowych, materiałów o charakterze informacyjnym oraz promocyjnym, w szczególności raportów, e-booków, materiałów edukacyjnych. Udzielenie zgody jest dobrowolne, ale niezbędne do otrzymania raportu. Zdaję sobie sprawę, że w każdej chwili mogę wycofać swoją zgodę.

Administratorem przekazanych danych osobowych jest HRK S.A. z siedzibą w Warszawie (00-095), Plac Bankowy 2. Pełną informacje na temat przetwarzania danych osobowych znajdują się w naszej Polityce prywatności.