Artykuły, biznes, ekologiczne biuro, employer branding, esg, hr, porady dla pracodawcy, porady hr, rekrutacja, 30.09.2022

Eko-firmom łatwiej pozyskać pracowników

4 min.

Eko-firmom łatwiej pozyskać pracowników, eko, esg, ekologia

Kandydaci coraz częściej zwracają uwagę na podejście pracodawców do zrównoważonego rozwoju i dbałości o środowisko naturalne. „Zielone” firmy, które traktują środowisko odpowiedzialnie i dbają o zrównoważony rozwój, będą miały przewagę na rynku pracy i będą bardziej wartościowe nie tylko dla pracowników, ale także klientów i kontrahentów.

Dziś już nie tylko osoby prywatne, ale też instytucje i przedsiębiorstwa podejmują w biznesie działania mające przyczynić się do ochrony środowiska. Zwiększa się liczba firm, które są odpowiedzialne społecznie i angażują się w proekologiczne działania. Pracownicy są coraz bardziej świadomi, jak ważna jest kwestia ochrony naturalnych zasobów. Zachowując postawy ekologiczne w życiu prywatnym chcą mieć możliwość stosowania rozwiązań proekologicznych w miejscu pracy.

Zrównoważony rozwój, a szczególnie kwestie związane z ochronną środowiska i minimalizacją negatywnego wpływu działalności firmy na klimat, zaczynają być poruszane podczas rozmów rekrutacyjnych. Kandydaci chcą wiedzieć, jaka jest polityka firmy w tym zakresie. Niektórzy z nich wręcz odrzucaną oferty, jeśli pracodawca nie wdrożył odpowiedniej polityki.

– Z moich obserwacji wynika, że szczególnie młodsi kandydaci zwracają uwagę na podejście pracodawców do zrównoważonego rozwoju i dbałości o środowisko naturalne. O ile w przypadku stanowisk sprzedażowych nie ma to aż tak dużego znaczenia, o tyle dla kandydatów na stanowiska marketingowe utożsamianie się z wartościami marki staje się coraz bardziej istotne – mówi Łukasz Przywóski, Client Partner HRK Consumer Goods.

Osoby wchodzące na rynek pracy przywiązują coraz większą wagę do wartości potencjalnych pracodawców i ich podejścia do poszanowania środowiska naturalnego. Jeszcze kilka lat temu silna marka i wysokie wynagrodzenie pozwalały zachęcić do udziału w rekrutacji szeroką grupę kandydatów. Obecnie część z nich odrzuca oferty firm, w których DNA nie ma wartości środowiskowych.

Firmy produkcyjne na celowniku

Świadome realizowanie działań proekologicznych przez przedsiębiorstwa może przełożyć się na poprawę wyników finansowych i w znaczący sposób zwiększyć atrakcyjność na tle konkurencji.  Wzmianka w ogłoszeniach rekrutacyjnych o prowadzonych działaniach związanych z ekologią wciąż wyróżnia oferty pracy, a trend ten podchwyca coraz więcej pracodawców. Młode pokolenie pracowników szczególnie ceni odpowiedzialne traktowanie środowiska naturalnego i chce pracować w firmach działających zgodnie z ich wartościami.

– W przypadku firm handlowych i produkcyjnych z branży spożywczej informacja o działaniach proekologicznych zawarta w ogłoszeniu o pracę, może dodatkowo zachęcić do udziału w procesie. Warto jednak podkreślić, że dziś takie działanie nie sprawdza się jeszcze we wszystkich grupach zawodowych. Z drugiej zaś strony, dla najmłodszego pokolenia na rynku pracy, niezależnie od specjalizacji danej osoby, deklaracje firmy i realne działania proekologiczne są ważne. Kandydaci coraz bardziej zwracają uwagę na wpływ działalności firmy na środowisko naturalne – komentuje ekspert HRK.

W kwestiach związanych z ekologią firmy produkcyjne są oceniane bardziej surowo niż firmy usługowe. Rosnąca z roku na rok grupa kandydatów sprawdza potencjalnych pracodawców pod kątem wartości, jakie promuje organizacja.

– Firmy produkcyjne, które nie uwypuklają dbałości o środowisko jako celu, mogą mieć z czasem coraz większy problem w pozyskaniu najlepszych specjalistów w wielu obszarach. Najjaskrawiej widać to przy stanowiskach marketingowych, ale i innych grupach zawodowych (analizy, IT). Kandydaci specjalizujący się w obszarach szczególnie poszukiwanych przez pracodawców mogą pozwolić sobie na stosowanie większej ilości kryteriów oceny oferty. Dla nich, oprócz wynagrodzenia, trybu pracy czy benefitów, ważna jest również zgodność wartości pracodawcy z ich własnymi – dodaje Łukasz Przywóski.

Zrównoważony rozwój w cenie

Realne wdrażanie strategii związanej ze zrównoważonym rozwojem może być elementem EVP, który wyróżni pracodawcę na tle konkurencji. Świetnie rozumieją to takie firmy, jak IKEA, które elementy ESG wpisały w globalną strategię swojego rozwoju, a informacje o działaniach komunikują m.in. w kanałach kierowanych do kandydatów.

Czytaj więcej:

esg a rynek pracy

dobre praktyki, ekologiczne biuro, employer branding, esg, porady dla pracodawców, porady hr, praca, rynek pracy, Artykuły22.09.2022

ESG a rynek pracy

młodzi ludzie, talenty

employer branding, młodzi na rynku pracy, pokolenie z, porady hr, rekrutacja, rynek pracy, Artykuły13.11.2017

Przedsiębiorco, chcesz przyciągać młode talenty? Zadbaj o rozpoznawalność marki!

pokolenie z - oczekiwania i wyzwania

feedback, komunikacja w firmie, młodzi na rynku pracy, pokolenie z, praca managera, różnice pokoleniowe, różnorodność, rynek pracy, zarządzanie, Artykuły26.06.2023

Nowoczesne pokolenie Z na rynku pracy – oczekiwania i wyzwania dla managerów

kim jest pokolenie z

komunikacja w firmie, lider, młodzi na rynku pracy, pokolenie z, praca managera, różnice pokoleniowe, różnorodność, rynek pracy, zarządzanie, Artykuły26.06.2023

Kim jest pokolenie Z i jak wpływa na rynek pracy?

Newsletter HRK

Bądź na bieżąco z aktualnościami ze świata HR i rynku pracy!

Zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez firmę HRK S.A. z siedzibą w Warszawie, pl. Bankowy 2, a tym samym na otrzymywanie na mój adres poczty elektronicznej informacji handlowych i marketingowych, materiałów o charakterze informacyjnym oraz promocyjnym, w szczególności raportów, e-booków, materiałów edukacyjnych. Udzielenie zgody jest dobrowolne, ale niezbędne do otrzymania raportu. Zdaję sobie sprawę, że w każdej chwili mogę wycofać swoją zgodę.

Administratorem przekazanych danych osobowych jest HRK S.A. z siedzibą w Warszawie (00-095), Plac Bankowy 2. Pełną informacje na temat przetwarzania danych osobowych znajdują się w naszej Polityce prywatności.