Artykuły, porady dla pracowników, porady hr, rekrutacja, rozmowa kwalifikacyjna, rozmowa rekrutacyjna, 04.05.2022
Poradnik: Jak zachowywać się podczas rozmowy rekrutacyjnej?
4 min.
Przebieg rozmowy rekrutacyjnej decyduje o przejściu do kolejnych etapów procesu rekrutacji. Na tym etapie ważna jest nie tylko Twoja wiedza i kwalifikacje, ale także sposób, w jaki zaprezentujesz się potencjalnemu pracodawcy. Jak to zrobić, aby wypaść dobrze?
Pamiętaj, że liczy się pierwsze wrażenie. Ogromny wpływ na opinię osoby, z którą się spotykasz, ma pierwsze wrażenie, jakie na niej wywrzesz. Masz na to kilkanaście sekund, dlatego bardzo ważne jest aby:
- odpowiednio się ubrać – na tego typu spotkaniach obowiązuje strój formalny. Nawet jeśli rozmowa odbywa się za pośrednictwem video komunikatorów pamiętaj, że wystąpienie na spotkaniu w koszulce, w której na co dzień chodzisz po domu, to zły pomysł;
- być punktualnym – jeżeli wydarzyło się coś niespodziewanego, co uniemożliwia Ci przybycie na spotkanie w umówionym terminie, koniecznie poinformuj o tym telefonicznie rozmówcę;
- przywitać się w sposób swobodny, ale zdecydowany – uścisk ręki, uśmiech i kontakt wzrokowy są bardzo ważne w pierwszej chwili spotkania.
Jak odpowiadać na pytania?
Staraj się odpowiadać na wszystkie pytania w sposób konkretny i logiczny, rzetelnie i wyczerpująco, ale nie próbuj powiedzieć wszystkiego, co tylko przyjdzie Ci do głowy – zbyt rozbudowane odpowiedzi na pytania mogą szybko zniechęcić słuchającego.
Jeżeli zostaniesz poproszony o wykonanie jakiegoś zadania, np. sprzedanie jakiegokolwiek produktu, gdy starasz się o stanowisko handlowca – zrób to najlepiej jak potrafisz – odmowa może Cię zdyskwalifikować.
Wiele zadawanych Ci pytań może w Twoim odczuciu być niezwiązanych z tematem, nieuzasadnionych – nie komentuj, nie oceniaj ani też nie krytykuj takiego sposobu przeprowadzania rozmowy. Nie obawiaj się, jeżeli czegoś nie wiesz, lepiej powiedzieć, że nie wiesz niż udawać, że znasz się na wszystkim.
Przeczytaj nasz poradnik: Jakie pytania padają na rozmowie rekrutacyjnej?
Bądź aktywnym uczestnikiem rozmowy, wykaż zainteresowanie informacjami przekazywanymi przez rozmówcę, zakresem obowiązków, możliwościami rozwoju, strukturą firmy, itp. Nie przerywaj wypowiedzi Twojego rozmówcy, ale postaraj się zadać kilka pytań dotyczących przyszłego stanowiska w przeznaczonym na to czasie.
Jak poradzić sobie z pytaniami kłopotliwymi?
Bardzo ważne jest, w jaki sposób się zaprezentujesz i jak będziesz udzielać odpowiedzi na zadawane pytania. Mówiąc o sobie, zapewne będziesz stosować pewne techniki autoprezentacji, podkreślające Twoje mocne strony, sukcesy i osiągnięcia, ale nie możesz ich nadużywać – przedstawianie siebie w zbyt pozytywnym świetle może wzbudzić u rozmówcy wątpliwości. Nie obawiaj się odpowiadać na pytania o Twoje słabe strony czy też ewentualne trudności, niepowodzenia, popełnione błędy. Każdy ma tego rodzaju doświadczenia. Natomiast opisując takie sytuacje, nie bądź nadmiernie krytyczny wobec siebie, ale staraj się przedstawić je w taki sposób, aby pokazać, czego nauczyłeś się po ewentualnych porażkach, jakie wnioski wyciągasz z popełnionych błędów, w jaki sposób pracujesz nad swoimi słabszymi stronami (dowiedz się więcej: Rozmowa kwalifikacyjna – jak odpowiadać na pytania o mocne i słabe strony).
Pamiętaj! Bądź wiarygodny, nie przedstawiaj fałszywych informacji i nie staraj się zaprezentować zgodnie z oczekiwaniami firmy, jeżeli ich nie spełniasz. Jeżeli uda Ci się otrzymać taką pracę, będziesz musiał na co dzień udawać osobę, jaką nie jesteś i bardzo szybko stanie się to źródłem Twojej głębokiej frustracji. W takiej pracy na pewno nie osiągniesz sukcesu!
Jak nawiązać dobry kontakt?
- Nawiąż i utrzymuj kontakt wzrokowy.
- Prezentuj otwartą postawę ciała – nie krzyżuj rąk ani nóg, nie chowaj dłoni pod stołem,
- nie zasłaniaj się niczym ani nie odchylaj do tyłu.
- Dostosuj się do dystansu stworzonego przez rozmówcę – nie przysuwaj się zbyt blisko ani nie oddalaj.
- Słuchaj uważnie pytań i staraj się dostosować tempo swojej wypowiedzi do sposobu mówienia rozmówcy.