Artykuły, branża FMCG, Consumer goods, praca w handlu, praca w sprzedaży, rekrutacja, 04.09.2018
Po czym poznać, że kandydat zostanie gwiazdką sprzedaży?
3 min.
Znalezienie odpowiedzi na to pytanie nie jest łatwe, gdyż na sukces w sprzedaży składa się kilka czynników i doświadczenie pokazuje, że nie każdy wiąże swoją przyszłość właśnie z tym obszarem.
Na swojej ścieżce zawodowej spotkałam już wielu handlowców, zarówno tych, którzy mają sprzedaż we krwi, w sposobie bycia i czerpią bardzo dużo satysfakcji z osiąganych wyników, oraz tych, którzy spróbowali sprzedaży i już nigdy nie chcą mieć z nią nic wspólnego.
Sprzedaż to dziś jeden z obszarów, w którym można osiągnąć sukces i rozwinąć skrzydła natomiast niezbędna jest wytrwałość w dążeniu do celu, umiejętność budowania trwałych relacji z klientami oraz kreatywność w poszukiwaniu niestandardowych rozwiązań.
Klasyczne interview przeprowadzone z kandydatem jest już niewystarczające, aby dowiedzieć się czy dana osoba odnajdzie się w roli sprzedawcy oraz czy będzie osiągać ponad przeciętne wyniki sprzedaży, dlatego też firmy idą o krok dalej i poddają kandydatów testom predyspozycji zawodowych, dzięki którym uzyskują odpowiedź czy dla danej osoby jest szansa na rozwój w tym obszarze. Najlepszym narzędziem do oceny potencjału kandydatów, ale też weryfikacji ich doświadczeń, jest sesja Assessment Centre, podczas której bezpośredni przełożony może obserwować handlowca w akcji, widzieć jak buduje relacje, jak odpowiada na obiekcje klienta, ale także z jakich rozwiązań korzysta próbując rozwiązać trudną sytuację. Praca w sprzedaży wiąże się również ze stosunkowo wysokim stresem na co dzień – comiesięczne budżety do realizacji spędzają sen z powiek, trudne negocjacje z klientami czy też długoterminowe planowanie strategii rozwoju poszczególnych klientów sprawiają, że osoby na stanowiskach sprzedażowych są podatne na „wypalenie zawodowe”, stąd umiejętność pracy pod presją czasu oraz radzenia sobie ze stresem jest bardzo ważna. Czy są sposoby na uniknięcie tego zjawiska? Oczywiście, że tak. Aktywny styl życia jest bardzo popularny, stąd sport jest jednym z najlepszych lekarstw na odreagowanie i oderwanie się od codzienności.
„Gwiazdą sprzedaży” może zostać każdy i mieć swoje 5 minut w danej organizacji, natomiast na sprzedaż zawsze należy patrzeć długofalowo, budować relacje z klientami w taki sposób, aby z miesiąca na miesiąc procentowały, dotrzymywać raz danego słowa i rozumieć potrzeby kontrahentów, ale także nie zapominać o wyniku, który jest bardzo ważny dla obu stron. Zaufanie klienta jest bardzo łatwo zawieść, natomiast odbudować je to trudna i mozolna praca, która nie każdemu się udaje.
Młode osoby, chcące rozwijać się w sprzedaży, powinny w szczególności pamiętać o zaangażowaniu, nastawieniu na realizację celu biznesowego całej organizacji, nie tylko celów indywidualnych. Warto pamiętać również o tym, że w zespole siła i umiejętność współpracy z innymi, chęć wymiany doświadczeń, dzielenia się wiedzą ma ogromny wpływ na rozwój ścieżki kariery. Nie należy zapominać również o współpracy międzyzespołowej np. z działem marketingu, działem finansów czy też z działem produkcji, jeśli jest to firma produkcyjna. Korzyści jakie płyną ze wspólnie prowadzonych projektów to przede wszystkim lepsze zrozumienie procesów biznesowych zachodzących w danym dziale i tym samym szersze spojrzenie na problemy, jakie zachodzą w organizacji. Pro-aktywność w działaniu, inicjatywa to są kolejne cechy na które patrzą pracodawcy.
Aktualnie mamy rynek kandydata szczególnie w obszarze sprzedaży co powoduje, że dobrych ofert dla handlowców nie brakuje, tak więc warto skupić się na rozwoju kompetencji zawodowych i podjąć nowe wyzwania jeśli pojawia się ku temu okazja.