Artykuły, hr, rekrutacja, 01.02.2024
Marketing rekrutacyjny – elementy procesu, jak go mierzyć?
4 min.
Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a wymagania pracowników stale rosną. W czasach gdy firmy rywalizują o największe talenty pozyskanie osób o odpowiednich kwalifikacjach, a następnie utrzymanie ich w zespole, stanowi coraz większe wyzwanie. To sprawia, że marketing rekrutacyjny stał się nieodłączną częścią strategii biznesowej tych firm, które chcą być najbardziej konkurencyjne.
Z tego artykułu dowiesz się:
- co to jest marketing rekrutacyjny i jakie są jego etapy,
- jakie elementy wchodzą w skład marketingu rekrutacyjnego,
- dlaczego warto stosować marketing rekrutacyjny w firmie,
- w jaki sposób mierzyć efekty kampanii rekrutacyjnych.
Czym jest marketing rekrutacyjny?
Marketing rekrutacyjny to strategia, która polega na wykorzystaniu narzędzi i technik marketingowych do pozyskiwania najlepszych kandydatów. Głównym celem tych działań jest zbudowanie wizerunku firmy jako atrakcyjnego i godnego zaufania pracodawcy oraz dotarcie do osób o odpowiednich kwalifikacjach.
3 elementy, które warto wziąć pod uwagę przy planowaniu marketingu rekrutacyjnego
Zdefiniowanie grup docelowych
Każda kampania rekrutacyjna powinna być poprzedzona analizą umiejętności, doświadczenia, wartości i oczekiwań potencjalnych pracowników. Skierowanie działań marketingowych do osób należących do grup docelowych redukuje straty związane z rekrutacją kandydatów, którzy nie pasują do profilów stanowiskowych.
Wybór odpowiednich kanałów rekrutacyjnych
Prowadzenie działań rekrutacyjnych na platformach dobranych do grup docelowych zwiększa widoczność ofert wśród osób, które mają odpowiednie kwalifikacje i mogą być zainteresowane pracą w organizacji – teraz lub w przyszłości.
Analiza konkurencji na rynku pracy
Analiza działań konkurencyjnych firm może dostarczyć cennych informacji na temat tego, co najbardziej przyciąga kandydatów w danej branży. Zrozumienie tego, co działa u konkurencji pozwala na dostosowanie własnej oferty do oczekiwań kandydatów i uniknięcie powielania rozwiązań, które nie są efektywne.
Wzięcie pod uwagę tych trzech elementów podczas planowania marketingu rekrutacyjnego pomaga w skonstruowaniu skutecznej strategii, której celem jest przyciąganie i zatrudnianie odpowiednich pracowników, zgodnie z potrzebami i wartościami organizacji.
Elementy marketingu rekrutacyjnego
Employer branding
Employer branding to kształtowanie pozytywnego wizerunku pracodawcy. Dotyczy to zarówno os ób zatrudnionych, jak i osób, które mogą związać się z firmą w przyszłości. Firmy starają się budować swoją markę m.in. poprzez prezentowanie kultury organizacyjnej, wartości, korzyści dla pracowników i unikalnych cechy, które wyróżniają ich na rynku pracy.
Candidate experience
Candidate experience dotyczy całego procesu rekrutacyjnego, od pierwszego kontaktu kandydata z firmą aż do chwili podpisania umowy lub odrzucenia kandydatury. Dbałość o pozytywne doświadczenie kandydata ma duży wpływ na skuteczność nie tylko obecnej kampanii rekrutacyjnej, ale także wszystkich, które zostaną otwarte w przyszłości. Na candidate experience wpływają takie czynniki jak transparentność oferty, komunikacja z rekruterem, sposób prowadzenia rozmowy kwalifikacyjnej i zakończenia kampanii.
Spersonalizowana komunikacja
Kolejnym elementem marketingu rekrutacyjnego jest personalizacja komunikacji, czyli dostosowywanie przekazu do konkretnego kandydata. Indywidualne podejście sprawia, że osoby biorące udział w rekrutacji czują się bardziej docenione i zauważone. Spersonalizowane wiadomości mogą zwiększyć zaangażowanie kandydatów w cały proces.
Social media
Wykorzystywanie platform społecznościowych do promocji oferty pracy, budowania wizerunku pracodawcy i angażowania kandydatów to coraz powszechniejsza praktyka. Firmy korzystają z social mediów, aby dotrzeć do szerszej grupy kandydatów, budować relacje z potencjalnymi pracownikami i dzielić się informacjami na temat życia w firmie. Istotne jest to, aby firma była obecna tam, gdzie kandydaci, którzy mogą być zainteresowani ofertą.
Zakładka Kariera na stronie firmy
Specjalna zakładka na stronie internetowej firmy, poświęcona karierze w organizacji, ułatwia kandydatom znalezienie informacji na temat aktualnych ofert pracy, możliwości rozwoju i innych istotnych aspektów związanych z zatrudnieniem.
Marketing rekrutacyjny – zalety
Pozyskanie wysoko wykwalifikowanych pracowników
Firmy, które inwestują w marketing rekrutacyjny, mają większą szansę na dotarcie do kandydatów o określonych kompetencjach – zarówno twardych, jak i miękkich.
Budowanie świadomości marki pracodawcy wśród potencjalnych kandydatów
Działania marketingowe w obszarze rekrutacji pozwalają dotrzeć do szerszego grona kandydatów, także tych, którzy nie szukają aktywnie zatrudnienia. Grupę tę nazywamy kandydatami pasywnymi – to osoby, które nie przeglądają ofert pracy, ale mogą być zainteresowane pracą, gdyby otrzymały ciekawą propozycję.
Budowanie bazy kandydatów
Dzięki marketingowi rekrutacyjnemu można dotrzeć do osób, które mogłyby być zainteresowane pracą w danym miejscu w bliższej lub dalszej przyszłości. To pozwala systematycznie rozbudowywać bazę kandydatów.
Marketing rekrutacyjny to szereg działań, które pomagają w budowaniu pozytywnego candidate experience. Badania pokazują, że doświadczenie kandydata ma duże znaczenie w procesie rekrutacji. Z raportu HRK „Rekrutacja 2021” wynika, że aż 63% kandydatów odrzuca ofertę pracy przez złą opinię firmy na rynku! To pokazuje, że zdecydowanie warto dbać o to, co piszą i mówią na nasz temat. Ze wspomnianego raportu wynika także, że 37% kandydatów nie przyjmuje oferty pracy ze względu na złe potraktowanie przez rekrutera.
Jak mierzyć wyniki kampanii rekrutacyjnej?
Pierwszym wskaźnikiem skuteczności kampanii rekrutacyjnej jest liczba osób, które odpowiedziały na ogłoszenie. W tym przypadku bardzo ważne jest to, żeby monitorować, skąd spłynęło najwięcej aplikacji (np. z oferty zamieszczonej na stronie agencji rekrutacyjnej), a skąd najmniej (np. z ogłoszenia na portalu internetowym o zasięgu lokalnym). Wiedząc, które źródła cieszyły się największą popularnością w danej branży, można lepiej zainwestować środki w następnej rekrutacji.
Liczba aplikacji to nie wszystko. Równie ważna jest ich jakość. Dlatego drugim, bardzo istotnym wskaźnikiem efektywności rekrutacji jest zbadanie dopasowania kandydatów do profilu stanowiskowego. Jeśli okaże się, że na ogłoszenie odpowiedziało wiele osób, które nie mają wymaganych umiejętności, to warto sprawdzić, czy ogłoszenie zostało napisane wystarczająco klarownie.
Mierząc skuteczność danej kampanii rekrutacyjnej, warto także zadać sobie pytanie: ile czasu minęło od opublikowania oferty pracy do momentu zatrudnienia nowego pracownika? Krótki czas wypełnienia wakatu może wskazywać na efektywność procesu rekrutacyjnego i atrakcyjność oferty dla kandydatów.
Kolejnym elementem, który może pomóc w poprawie efektywności kampanii, jest zebranie opinii od kandydatów na temat ich doświadczeń w związku z procesem rekrutacyjnym. Pozytywne oceny mogą świadczyć o skuteczności kampanii, podczas gdy negatywne mogą sugerować, że pewne obszary wymagają poprawy.
Marketing rekrutacyjny to proces, który polega nie tylko na „złowieniu” talentów, ale także zatrzymaniu ich w firmie. Dlatego istotną rolę odgrywa wskaźnik retencji pracowników zatrudnionych w danej kampanii. Jeżeli zwiążą się z firmą na dłużej, może to świadczyć o trafnym doborze kandydatów i skutecznej strategii employer brandingowej firmy. Jeśli wiele osób zrezygnuje po okresie próbnym, to może świadczyć o nieodpowiedniej selekcji kandydatów lub innych, poważnych problemach w firmie.
Marketing rekrutacyjny – podsumowanie
- Marketing rekrutacyjny to strategia, która pozwala firmom budować zgrany zespół i silną markę.
- Skuteczność kampanii rekrutacyjnej mierzy się za pomocą różnych wskaźników.
- Firmy, które inwestują w marketing rekrutacyjny, przyciągają wysoko wykwalifikowanych pracowników. Dzięki temu mogą skutecznie konkurować na rynku pracy, budować silne zespoły i łatwiej osiągać założone cele.