Artykuły, hr, 25.01.2024
Jak napisać ogłoszenie rekrutacyjne? Co powinno zawierać?
3 min.
Ogłoszenie o pracę to jeden z podstawowych elementów procesu rekrutacyjnego. Jeśli zostanie źle zaprojektowane, może negatywnie wpłynąć na candidate experience, czego efektem będzie spadek zainteresowania ofertą i mniejsza liczba nadesłanych dokumentów aplikacyjnych. Jakich informacji nie może zabraknąć w ogłoszeniu rekrutacyjnym? Podpowiadamy, na co trzeba zwrócić szczególną uwagę.
Z tego artykułu dowiesz się:
- jaką rolę w procesie rekrutacji odgrywa ogłoszenie o pracę?
- jak napisać dobre ogłoszenie rekrutacyjne? (Przykład)
Rola ogłoszenia o pracę w procesie rekrutacji
Ogłoszenie o pracę jest ważne zarówno z punktu widzenia specjalisty ds. HR, jak i kandydata. Dla rekruterów jest rodzajem filtra, umożliwiającego szybką i efektywną selekcję osób, które najlepiej odpowiadają potrzebom firmy. Precyzyjne sformułowanie oczekiwań i wymagań pomaga przyciągnąć kandydatów o określonych kwalifikacjach, co znacznie przyspiesza proces rekrutacji.
Ogłoszenie rekrutacyjne to nie tylko praktyczny element procesu pozyskiwania kandydatów, ale także doskonałe narzędzie employer brandingowe. Dobrze napisana oferta pracy pomaga w budowaniu pozytywnego wizerunku firmy jako pracodawcy. To element, który ma duży wpływ na candidate experience.
Dla kandydata ogłoszenie o pracę jest źródłem informacji – o firmie i stanowisku. Klarowna prezentacja obowiązków i zadań pomaga podjąć decyzję o aplikowaniu.
Dobrze napisana oferta zatrudnienia pomaga w przygotowaniu się do kolejnego etapu rekrutacji, jakim jest rozmowa kwalifikacyjna.
Jak napisać ogłoszenie o pracę?
Ogłoszenie o pracę powinno być rzetelnie opracowane, napisane przystępnym językiem i atrakcyjne wizualnie. Oto 8 elementów, które powinna zawierać dobrze przygotowana oferta zatrudnienia:
Nazwa stanowiska
Rozpocznij od nazwy stanowiska, która będzie możliwie jak najbardziej precyzyjnie opisywała zadania, jakie czekają na nowego pracownika. Zbyt oryginalne nazewnictwo może wywołać konsternację i sprawić, że na ogłoszenie odpowie mniej osób.
Opis stanowiska
Pod nazwą stanowiska powinien pojawić się jego krótki opis. Zadbaj o to, żeby treść komunikatu w skondensowany sposób przedstawiała główne zadania i korzyści wynikające ze współpracy. W tym miejscu możesz zamieścić call to action, czyli wezwanie do działania, np. „Aplikuj!”, „Odpowiedz”, „Zgłoś się”. Pamiętaj, że treść powinna być dopasowana do branży i stanowiska.
Pod opisem możesz zrobić krótkie podsumowanie oferty, zawierające słowa-klucze, np. miejscowość, województwo – tryb pracy – rodzaj umowy.
Uwaga! Nie zawsze w opisie stanowiska znajduje się informacja o nazwie firmy. Wiele przedsiębiorstw korzysta z możliwości ukrytej rekrutacji prowadzonej przez podmiot zewnętrzny. W takim wypadku kandydat poznaje nazwę firmy na późniejszym etapie rekrutacji.
Miejsce i tryb pracy
Zamieść w ogłoszeniu informację o miejscu pracy. Nazwa miejscowości (jeśli ogłoszenie dotyczy pracy stacjonarnej) powinna znaleźć się możliwie jak najwyżej, aby kandydat szybko na nią trafił. Jeżeli oferta dotyczy pracy zdalnej lub hybrydowej, taka informacja również powinna znaleźć się w ogłoszeniu – w tym wypadku miejsce, w którym znajduje się siedziba pracodawcy, ma mniejsze znaczenie.
Zakres obowiązków
Napisz, na czym polegają główne obowiązki osoby zatrudnionej na danym stanowisku. Zachowaj hierarchię ważności – zacznij od tych, które są najważniejsze. Pamiętaj, że proporcje między wymaganiami a obowiązkami powinny być wyrównane. Przedstawiając wszystkie możliwe obowiązki, możesz zniechęcić potencjalnego kandydata. Skup się na tych, które są najistotniejsze.
Wymagania
Sporządź listę konkretnych wymagań dotyczących wykształcenia i doświadczenia zawodowego, a także kompetencji twardych i miękkich.
Oferowane korzyści
Przedstaw korzyści, jakie oferuje firma, np. elastyczny czas pracy, prywatna opieka zdrowotna, szkolenia rozwojowe. Oczywiście wymień tylko te, które firma rzeczywiście zapewnia osobom zatrudnionym. Wszystkie próby koloryzowania rzeczywistości szybko wyjdą na jaw i negatywnie wpłyną na relację z pracownikiem.
Przycisk: aplikuj
Zapewnij możliwość kandydowania bezpośrednio z ogłoszenia. Dzięki temu na ofertę odpowie więcej osób. Maksymalne uproszczenie procesu aplikowania pozytywnie wpływa na doświadczenie kandydata.
Dane osoby prowadzącej rekrutację
Imię i nazwisko, a także kontakt do osoby, która prowadzi rekrutację, pozytywnie wpływa na zaufanie i może przełożyć się na większą liczbę aplikacji.
Jeśli podstawowym językiem komunikacji w firmie jest inny język niż polski, napisz ogłoszenie w tym języku. Dzięki temu jeszcze bardziej zawęzisz obszar poszukiwań.
Ogłoszenie rekrutacyjne – przykład
Przedstawiciel Handlowy
Jako firma XYZ specjalizujemy się w produkcji i dystrybucji kosmetyków organicznych. Jesteśmy właścicielem 3 marek: X, Y, X, które trafiają na rynek polski, czeski i słowacki. Ze względu na dynamiczny rozwój firmy poszukujemy osób do działu sprzedaży. Masz doświadczenie handlowe w branży odzieżowej? Chcesz rozwijać swoje kompetencje w firmie o zasięgu międzynarodowym? Aplikuj!
Gdynia, pomorskie – mobilna – umowa o pracę/kontrakt B2B
Zakres obowiązków:
- Pozyskiwanie nowych klientów na wyznaczonym obszarze (max. 2h jazdy samochodem od miejsca zamieszkania),
- Prezentowanie produktów i prowadzenie szkoleń produktowych u klienta,
- Budowanie trwałych relacji biznesowych z klientami,
- Realizowanie celów sprzedażowych,
- Dbanie o pozytywny wizerunek firmy.
Wymagania:
- Minimum 2-letnie doświadczenie na podobnym stanowisku,
- Wykształcenie wyższe (preferowane kierunki: kosmetologia, chemia kosmetyczna, biochemia),
- Znajomość najnowszych trendów w branży beauty,
- Prawo jazdy kat. B,
- Doskonale rozwinięte umiejętności interpersonalne, w tym: komunikatywność, odporność na stres, asertywność.
Oferujemy:
- Pracę w firmie o ugruntowanej pozycji na rynku,
- Transparentny, elastyczny i sprawiedliwy system premiowy,
- Opiekę buddy’ego w procesie onboardingu,
- Szkolenia wspierające rozwój kompetencji miękkich i twardych,
- Atrakcyjne benefity pozapłacowe (m.in. prywatną opiekę medyczną, dofinansowanie wypoczynku, karty sportowe).
Rekrutację prowadzi:
Anna Nowak – specjalistka ds. zarządzania zasobami ludzkimi
[W tym miejscu warto podać adres mailowy do osoby odpowiedzialnej za rekrutację oraz link do profilu biznesowy w mediach społecznościowych].
Jak napisać ogłoszenie o pracę? Podsumowanie
- Ogłoszenie o pracę powinno być: użyteczne dla kandydata, klarowne – zarówno pod kątem wizualnym, jak i treściowym, a także spójne z polityką firmy.
- Stworzenie oferty pracy zawsze powinno zostać poprzedzone dokładną analizą potrzeb kadrowych oraz strategicznych celów firmowych.