Artykuły, pokolenie z, porady dla pracodawcy, praca inżyniera, pracodawca, rekrutacja, 26.04.2018
Jak być atrakcyjnym pracodawcą dla inżyniera z pokolenia Z?
4 min.
By pozyskać talenty z generacji Y i Z oraz pokolenia transformacji, działy HR z sektora produkcyjnego i nowych technologii coraz częściej podchodzą do rekrutacji nieszablonowo. Nie tylko kreatywnie patrzą na proces rekrutacyjny, ale także stawiają na działania employer brandingowe. Jak więc skutecznie przyciągnąć młodego inżyniera i być postrzeganym jako atrakcyjny pracodawca?
Nielojalni, roszczeniowi oraz bardzo wymagający w stosunku do pracodawców – tak niektórzy określają pracowników młodego pokolenia. Jednak inni mówią, że są kreatywni, dobrze wykształceni i ambitni. W przypadku inżynierów to grupa wyjątkowo pożądana przez firmy, ponieważ poza wiedzą techniczną charakteryzuje ich łatwość poruszania się po nowych technologiach, dobra znajomość języków obcych oraz kreatywność w działaniu. Niestety duża konkurencja sprawia, że pracodawcom trudno jest się wyróżnić. Jak więc podejść do młodego pokolenia?
Jak dotrzeć do kandydatów z młodego pokolenia?
Przedstawiciele pokolenia Y i Z obyci są z cyfrowym światem, więc mile widziane są tu wszelkie komunikaty płynące kanałami online – poprzez portale pracy, nie tylko te popularne, ale również branżowe, social media – grupy dyskusyjne, fora, ogłoszenia na oficjalnych profilach firm, czy niestandardowe formy rekrutacji np. przez Messengera czy boty. Dodatkowo, jak radzą eksperci, warto skrupulatnie i niestandardowo podejść do ogłoszeń rekrutacyjnych.
W przypadku stanowisk inżynierskich ważne są konkretne informacje, przejrzysta forma oraz porządek, zarówno dla specjalistów z pokolenia Y, jak i Z. Jednakże liczy się także aspekt kreatywności, który może być widoczny w postaci zastosowania infografik lub ciekawych zdjęć pracowników firmy. Młodych inżynierów na pewno nie skuszą ogólniki albo nader oryginalne nazwy stanowisk jak np. Process Ninja.
Rozwój i możliwość pracy z najlepszymi
Młode osoby częściej interesuj ą się organizacjami, które oferują szereg przydatnych szkoleń branżowych oraz tych skupionych na rozwoju dodatkowych umiejętności, np. kompetencji miękkich. Rozwojem jest też dla nich możliwość pracy przy ciekawych, często międzynarodowych projektach, które dają szansę na współpracę z zagranicznymi specjalistami oraz kontakt z najnowszymi technologiami.
Bardzo ważne dla młodych ludzi z sektora inżynieryjnego jest również wsparcie ekspertów z danej specjalizacji – możliwość zadawania pytań oraz otwarta komunikacja to wciąż niedoceniane działania, które dają poczucie realnego rozwoju oraz bezpieczeństwa, a firmie pozytywny obraz w oczach pracownika – mówi Nina Tokarz, Consultant HRK Engineering&Manufacturing.
Dodatkowo dla młodych inżynierów ważny jest aspekt samodzielności. Możliwość realizacji ciekawych projektów pod okiem bardziej doświadczonego kolegi jest plusem, jednak powierzenie choćby wycinka tychże prac do samodzielnej realizacji – ogromną zaletą przyszłego pracodawcy.
Kultura organizacji
Warto zaznaczyć, że inżynierowie z pokolenia Y są bardzo świadomi i posiadają własny system wartości, którym kierują się także przy wyborze pracodawcy. Stawiają tu przede wszystkim na firmy o amerykańskiej kulturze organizacji.
Otwarty kanał komunikacji ze współpracownikami i przełożonymi oraz elastyczne formy pracy to elementy pożądane przez młode osoby. Dodatkowo prym wiedzie work-life balance, który pozwala młodym ludziom utrzymać, tak ważny dla nich, kontakt ze znajomymi i rodziną. Przewagę konkurencyjną mają także firmy świadomie budujące swój brand na zewnątrz – mówi Nina Tokarz, Consultant HRK Engineering&Manufacturing.