Artykuły, branża ubezpieczeniowa, financial markets, finanse, 11.08.2018
InsurTech – wyzwanie dla branży ubezpieczeń?
3 min.
Start-upy, zwane InsurTechami, są pionierami we wprowadzaniu innowacji. 86% szefów spółek ubezpieczeniowych w Polsce, jest zdania, że InsurTechy stanowią inspirację dla organizacji o ugruntowanej pozycji na rynku i spowodują możliwość uzyskania synergii pomiędzy firmami innowacyjnymi, a tymi wciąż jeszcze działającymi w sposób tradycyjny.
Nowe technologie powoli wkraczają do branży insurance. To właśnie dzięki nim ubezpieczyciele mają możliwość pozyskiwania nowych klientów, usprawnienia procesów wewnętrznych, a tym samym obniżenia kosztów. Zdaniem specjalistów obserwujących rynek ubezpieczeń i monitorujących na bieżąco nowe technologie czeka nas zmiana tradycyjnych modeli biznesowych. Rewolucja technologiczna będzie się odbywać na naszych oczach. Czego zatem możemy się spodziewać? Na początek systemy informatyczne, wykorzystujące sztuczną inteligencję, będą dokonywać analizy ryzyka ubezpieczeniowego, polisy ubezpieczeniowe będą sprzedawane za pośrednictwem aplikacji mobilnych, a systemy RPA będą wspierać lub całkowicie zastąpią pracowników, wykonujących prace manualne.
Odmienne opinie
Jak w dłuższej perspektywie nowe technologie zmienią rynek ubezpieczeń? Czy dynamika rozwoju InsurTechów na polskim rynku zagraża tradycyjnym spółkom z obszaru ubezpieczeń? To tylko kilka pytań, na które zespół badawczy firmy doradztwa personalnego HRK S.A. postanowił uzyskać odpowiedzi. W tym celu przeprowadziliśmy badanie wśród Prezesów Zarządów i Dyrektorów Personalnych oraz specjalistów, ekspertów i managerów spółek ubezpieczeniowych.
71% prezesów zarządów i dyrektorów personalnych deklaruje, że ich pracownicy mają obecnie możliwości rozwoju kompetencji cyfrowych. Ponadto, aż 80% badanych firm planuje w najbliższym czasie rozpocząć nowe projekty, które pozwolą ich podwładnym na rozwój kompetencji związanych z digitalizacją. Niestety pracownicy nie podzielają zdania pracodawców. W ich ocenie tylko niespełna 40% firm ubezpieczeniowych stwarza możliwości rozwoju kompetencji cyfrowych, do których należy zaliczyć: zarządzanie i usprawnianie aplikacji, znajomość podstaw programowania, analizę i modelowanie metadanych, pracę na odległość czy w rozproszonych zespołach, komunikację w przestrzeni wirtualnej oraz krytyczne podejście do informacji (fake news).
– Spora różnica pomiędzy oceną pracodawców a pracowników może wynikać z faktu, że firmy ubezpieczeniowe, które zdecydowały się na wprowadzanie nowych technologii, robią to powoli i małymi kroczkami. W związku z tym dostęp do innowacyjnych narzędzi, a tym samym szansę na rozwój kompetencji cyfrowych mają, jak na razie, nieliczni. Jednak już dziś możemy prognozować, że za trzy, cztery lata nowe technologie będą wykorzystywane w codziennej pracy przez całe zespoły, a nie – jak obecnie – pojedynczych pracowników – komentuje Piotr Mazurkiewicz, Partner Zarządzający w HRK S.A.
To dopiero początek
Zdaniem 86% szefów spółek ubezpieczeniowych w Polsce, firmy z obszaru InsurTech stanowią inspirację dla organizacji o ugruntowanej pozycji na rynku i spowodują możliwość uzyskania synergii pomiędzy firmami innowacyjnymi, a tymi wciąż jeszcze działającymi w sposób tradycyjny. Ponad 1/3 pracowników jest natomiast zdania, że każda firma ubezpieczeniowa, aby odnieść sukces, musi stać się firmą InsurTech-ową. A czy sami pracownicy posiadają kompetencje, które pozwolą im rozwijać karierę w branży? Ponad 60% specjalistów, ekspertów i managerów bardzo pozytywnie ocenia swoje umiejętności i uważa, że posiadadobrze lub wysoko rozwinięte kompetencje pożądane wśród kandydatów na rynku InsurTech. Również ponad 60% pracowników zadeklarowało, że w przypadku otrzymania oferty pracy ze spółki InsurTech na stanowisko podobne do obecnie zajmowanego, rozważyłoby jej przyjęcie. Może to oznaczać, że firma ubezpieczeniowa, która będzie wdrażać innowacje z łatwością będzie pozyskiwać najlepszych specjalistów z branży. Pracodawcy, zapytani o to, w jakich branżach obecnie poszukują kandydatów do rozwoju nowych rozwiązań technologicznych w swoich organizacjach, wskazali na banki (52%), firmy z obszaru nowych technologii (43%), konkurencyjne firmy ubezpieczeniowe (38%) oraz firmy e-commerce i telecomy (33%).
Współcześni konsumenci oczekują od ubezpieczycieli coraz wyższego poziomu świadczonych usług. Dla pokolenia tzw. Millenialsów, którzy stanowią coraz liczniejszą grupę klientów, duże znaczenie ma rozwój aplikacji mobilnych, pozwalający zdalnie załatwiać sprawy formalne. Również starsze pokolenia (choć w mniejszym stopniu) doceniają rozwiązania i możliwości, jakie dają nowe technologie i z łatwością przyzwyczajają się do szybkiej oraz cyfrowej obsługi. W którym obszarze, zdaniem specjalistów, nastąpi największa rewolucja technologiczna? Ponad 60% respondentów wskazało na obsługę klienta. Na dalszych pozycjach znalazły się: sprzedaż (48%), ocena ryzyka (46%), likwidacja szkód (44%) i płatności składek (26%).
Gotowość zmiany po stronie klientów stała się już faktem, nie tylko w branży ubezpieczeniowej. Tradycyjne firmy, które w najbliższej przyszłości nie wykorzystają swojej szansy, mogą mieć pewność, że firmy z obszaru InsurTech wyjdą naprzeciw oczekiwaniom klientów, odpowiadając na ich potrzeby w najlepszy możliwy sposób. I choć sam proces technologicznej rewolucji w branży ubezpieczeń dopiero się zaczyna, już dziś można śmiało stwierdzić, że na rynku „wygranymi” będą te spółki, które szybciej podążą za technologicznymi trendami.