Artykuły, hr, hr business partner, human resources, kompetencje, kompetencje miękkie, rekrutacja, Rozwój, specjalista hr, zmiana pracy, 28.08.2017
HR-owiec idealny – jakie powinien mieć cechy i umiejętności?
4 min.
Branża HR z roku na rok się rozwija, powstają nowe miejsca pracy i stanowiska. Kto odnajdzie się w roli rekrutera, specjalisty ds. kadr i płac czy HR Business Partnera? Jakie cechy i umiejętności są pożądane w branży Human Resources? Eksperci HRK podpowiadają!
Kariera rekrutera – jakie umiejętności i cechy są mile widziane?
W obszarze rekrutacji doskonale odnajdą się osoby otwarte, które lubią kontakt z ludźmi. Nieodłącznym elementem pracy rekrutera są rozmowy telefoniczne i spotkania z wieloma różnymi osobami, więc swoboda w nawiązywaniu relacji i łatwość wypowiedzi są wyjątkowo mile widziane. Bardzo ważna jest także umiejętność słuchania i empatia – rekruter musi umieć pomóc kandydatowi obrać odpowiednią ścieżkę kariery, która będzie dopasowana do jego preferencji i kompetencji. Istotna jest także elastyczność i kreatywność – specjalista ds. rekrutacji powinien aktywnie reagować na potrzeby rynku. Na tym stanowisku doskonale odnajdą się ekstrawertycy.
– Specyfika pracy rekrutera związana jest z wyzwaniami zmieniającego się rynku pracy, często proces rekrutacyjny trzeba rozpoczynać od nowa. Ponadto klienci wymagają szybkiego przedstawienia odpowiednich kandydatów. W związku z tym osoby, które chcą rozwijać się na stanowisku rekrutera, powinny umieć pracować pod presją czasu i być zorientowane na cel – komentuje Katarzyna Prażanowska, która w HRK odpowiada między innymi za rekrutację konsultantów.
Jakie studia powinien ukończyć rekruter?
Osoby, które chciałyby się rozwijać w obszarze rekrutacji, powinny pomyśleć o studiach psychologicznych lub z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi. Wykształcenie kierunkowe nie jest wymagane, ale z pewnością tego rodzaju wiedza będzie przydatna w codziennej pracy. W rekrutacji mogą się również odnaleźć absolwenci studiów lingwistycznych – znajomość języków obcych jest przydatna do weryfikacji umiejętności językowych kandydatów.
– Ostatnio obserwujemy również migrację osób, które pracują po stronie klienta i dobrze znają dany rynek, do rekrutacji. Wówczas studia kierunkowe, związane np. z inżynierią lub IT, są dodatkowym czynnikiem, który wpływa na lepsze zrozumienia sektora, dla którego rekruter prowadzi projekty – komentuje Katarzyna Prażanowska, Talent Acquisition Leader w HRK.
Początek ścieżki rekrutacyjnej
Osoby, które wybierają ścieżkę rekrutacyjną, często zaczynają od stanowiska researchera, ale nie zawsze.
Cechy i umiejętności HR Business Partnera
Na stanowisku HR Business Partnera dobrze sprawdzą się osoby, które z łatwością nawiązują relacje. HR Business Partner współpracuje z menedżerami w zakresie zarządzania ludźmi, więc ważna jest również biznesowa postawa, komunikatywność oraz dobra organizacja pracy. Do codziennych obowiązków HR BP należy praca z danymi, dlatego z pewnością przydatne będą umiejętności analityczne. Nie można zapomnieć także o wiedzy merytorycznej – niezbędna jest znajomość prawa pracy.
Jakie wykształcenie powinien mieć HR Business Partner?
W przypadku tego stanowiska mile widziane jest wykształcenie z zakresu zarządzania, zarządzania zasobami ludzkimi, projektami czy przedsiębiorczością. Przydatna może być również wiedza socjologiczna i psychologiczna.
Kto może zostać HR Business Partnerem?
HR BP powinien mieć szeroką wiedzę i doświadczenie w każdym obszarze HR – rekrutacji, szkoleniach, budowaniu programów rozwojowych/zarządzaniu talentami, ocenie pracowników, benefitach, analizie wskaźników i prognozach rynkowych oraz Employer Brandingu. Na stanowisko HR Business Partnera może awansować np. specjalista ds. spraw personalnych czy HR Generalist.
Ewa Tul, konsultantka w HRK, która odpowiada za rekrutacje w obszarze Human Resources, dodaje:
– Stanowisko HR Business Partnera jest coraz popularniejsze na polskim rynku – zarówno wśród kandydatów, jak i pracodawców, którzy tworzą takie role w swoich organizacjach. HR Business Partner dzięki szerokiej wiedzy z zakresu HR odgrywa kluczową rolę doradczą dla menedżerów liniowych, co w pewnym stopniu ma również przełożenie na funkcjonowanie i strategię firmy. W rozwiniętych organizacjach o wysokich standardach HR rola HR BP jest dedykowana do konkretnego obszaru biznesowego w ramach jednej firmy, co może oznaczać, że takich stanowisk w jednej organizacji jest kilka. Istotne zatem jest, aby osoby, które chcą pracować na takich stanowiskach, posiadały umiejętność pracy zespołowej, ale także jako samodzielna i proaktywna jednostka.
Specjalista ds. kadr i płac – jakie cechy i umiejętności będą przydatne?
Osoba, która chciałaby zostać specjalistą ds. kadr i płac, powinna umieć pracować z danymi. Na tym stanowisku ważna jest skrupulatność oraz umiejętność dobrego planowania i organizacji czasu pracy. Specjalista ds. kadr i płac pracuje z wewnętrznym klientem, więc powinien być otwarty na kontakt z ludźmi. Istotna jest także umiejętność pracy na systemach kadrowo-płacowych. Ze względu na zmiany, które często pojawiają się w prawie pracy, specjalista ds. kadr i płac powinien być również otwarty na zdobywanie nowej wiedzy i stałe rozszerzanie swoich kompetencji. Na tym stanowisku – w przeciwieństwie do kariery rekrutacyjnej – dobrze odnajdą się introwertycy.
Anita Derlatka, konsultantka w HRK Payroll Consulting, która odpowiada między innymi za rekrutacje specjalistów ds. kadr i ds. płac, podpowiada:
– W pracy na tym stanowisku odnajdą się osoby, które wiedzę ekspercką opartą o przepisy prawa pracy i wynagrodzeń potrafią wykorzystywać w codziennym funkcjonowaniu firmy, jednocześnie godząc jej interesy i wychodząc naprzeciw potrzebom pracownika. Muszą to być osoby z dużą empatią i odnajdujące się w złożonych, często skomplikowanych sytuacjach prawo-pracownik czy prawo-organizacja.
Wykształcenie specjalisty ds. kadr i płac
Specjalista ds. kadr i płac powinien mieć dobrą wiedzę merytoryczną z zakresu prawa pracy. Mile widziane jest wykształcenie w takich obszarach jak: finanse i rachunkowość, ekonomia, administracja.
Jak zostać specjalistą ds. kadr i płac?
Osoba, która chciałaby w przyszłości zostać specjalistą ds. kadr i płac, może rozpocząć swoją ścieżkę kariery od pozycji asystenta działu płac/kadr. Na tym stanowisku można poznać systemy kadrowo-płacowe i nauczyć się zarządzania dokumentacją.
Anita Derlatka z HRK Payroll Consulting dodaje:
– Coraz częstszym trendem na rynku, z racji mnogości zagadnień w każdym z obszarów, jest wyodrębnienie funkcji specjalisty ds. kadr lub specjalisty ds. płac. Ponadto osoby na tych stanowiskach są dedykowane jako wsparcie eksperckie dla HR BP czy menedżerów zarządzających konkretną linią biznesową. Dzięki ogromnej wiedzy merytorycznej są również angażowane w realizację różnorodnych projektów, m.in.: outplacementu, wdrożenia programów hr-owych, np. kadrowo-płacowych, związanych z ewidencją czasu pracy, współtworzeniem budżetu wynagrodzeń, a także z tworzeniem regulaminów i procedur wewnątrzfirmowych związanych np. z wynagradzaniem czy funduszem świadczeń socjalnych. Pełnią także funkcję doradców w dziedzinie prawa pracy i wynagrodzeń.
Kto zatem odnajdzie się w branży HR? Właściwie… każdy! Wystarczy tylko obrać odpowiednią ścieżkę kariery dopasowaną do swoich predyspozycji. Otwarci na nawiązywanie kontaktów ekstrawertycy dobrze sprawdzą się na stanowisku rekrutera. Osoby analityczne i skrupulatne mogą wybrać ścieżkę specjalisty ds. kadr i płac czy HR Administratora, zaś umiejętność zarządzania zespołem i biznesowa postawa będą przydatne na stanowisku HR Business Partnera czy HR Team Leadera.