Artykuły, biznes, hr, porady hr, rynek pracy, strategia hr, 07.07.2021

Hierarchia stanowisk pracy w firmie

4 min.

Hierarchia stanowisk pracy w firmie

Choć coraz więcej przedsiębiorstw, wzorem zachodnich firm, wprowadza swobodny sposób komunikacji, to nie znaczy, że zupełnie rezygnują z hierarchii w firmie. Jakie relacje powinny panować między pracodawcami a podwładnymi? W jaki sposób hierarchia stanowisk pracy wpływa na funkcjonowanie całej organizacji? Sprawdź!

W jakim celu stosuje się podział stanowisk w firmie?

Hierarchia stanowisk pracy pozwala zaprowadzić porządek w firmie, czyli m.in. wyznaczyć każdemu obowiązki i na tej podstawie zróżnicować wynagrodzenia, nie narażając pracodawcy na oskarżenia o nierówne traktowanie. Dzięki ustaleniu jasnej struktury w organizacji każda osoba zatrudniona wie, do kogo może się zwrócić w razie problemów. To sprzyja szybszej i bardziej efektywnej pracy. Hierarchia stanowisk w firmie pozwala także wyznaczyć klarowną ścieżkę kariery dla każdego pracownika. Dzięki temu osoby zatrudnione dokładnie wiedzą, jakie cele muszą spełnić, żeby otrzymać awans. To powoduje wzrost zaangażowania w wykonywane obowiązki. Hierarchia stanowisk w firmie może wyglądać następująco: asystent, młodszy specjalista, specjalista, starszy specjalista, manager, dyrektor/prezes. Oczywiście model ten będzie wyglądał inaczej w zależności od firmy i wykonywanej przez nią działalności.

Choć dla wielu osób, zwłaszcza z młodego pokolenia, hierarchia stanowisk pracy może wydawać się reliktem przeszłości, to w niektórych branżach całkowite zatarcie granic między pracownikami i przełożonymi, a także między współpracownikami, może okazać się ryzykownym eksperymentem, który w negatywny sposób odbije się na wynikach finansowych przedsiębiorstwa.

Jakie stosunki w hierarchii powinny być między kadrą zarządzającą a pracownikami? Czy szef może być kolegą?

Przejście na „ty” ułatwia komunikację w pracy. Skraca dystans między współpracownikami i przełożonymi, a także sprzyja budowaniu pozytywnej atmosfery. Koleżeńskie stosunki z szefem mogą być jednak źródłem problemów, zwłaszcza dla… szefa, który często staje między młotem a kowadłem. Z jednej strony nie chce psuć dobrych relacji z podwładnymi, a z drugiej chce zachować autorytet. Tak jak w wielu innych sytuacjach, tak samo w tym przypadku warto stosować zasadę złotego środka: nic nie stoi na przeszkodzie, aby zwracać się do pracowników po imieniu i rozmawiać o życiu prywatnym (jeśli dwie strony mają na to ochotę), ale warto ograniczyć spotkania po godzinach do wyjść integracyjnych lub wyjazdów o charakterze służbowym.

W wielu organizacjach, zwłaszcza w branży marketingu i nowych technologii, zwracanie się do wszystkich po imieniu, niezależnie od zajmowanego stanowiska czy wieku, jest na porządku dziennym. Przechodzenie na „ty” już podczas rozmowy kwalifikacyjnej lub w pierwszym dniu pracy jest częścią kultury organizacyjnej wielu przedsiębiorstw. W takim środowisku pracy doskonale odnajdują się przede wszystkim osoby urodzone w latach 80, 90. i na początku dwutysięcznych, dla których głównym kanałem komunikacji jest internet, który sprzyja bezpośredniej komunikacji. Szybkie przejście na „ty” może być jednak odebrane przez niektóre osoby ze starszego pokolenia, jako przejaw arogancji, a nawet złego wychowania. Wchodząc do danej organizacji, trzeba się jednak dostosować do panujących w niej zasad. Dlatego warto już na samym początku jasno określić, jakie zasady panują w firmie: czy wszyscy zwracają się do siebie po imieniu, a może „panem” jest tylko szef. Zgodnie z zasadami biznesowego savoir-vivre to właśnie on powinien zaproponować podwładnym przejście na „ty”. Skracanie dystansu przez pracownika może zostać negatywnie odebrane.

Czytaj więcej:

Stres u pracowników

lider, Artykuły07.05.2020

Pracodawcy nie radzą sobie ze stresem pracowników

specjalisci it we wroclawiu

employer branding, Artykuły04.01.2019

Na co kandydaci zwracają uwagę przy wyborze pracodawcy?

karta sportowa, sport, opieka medyczna

benefity pracownicze, Artykuły20.06.2017

Karta sportowa i prywatna opieka medyczna? To nie wystarczy, by przyciągnąć kandydatów. 15 najciekawszych dodatków, które oferują pracodawcy

Eko-firmom łatwiej pozyskać pracowników, eko, esg, ekologia

biznes, Artykuły30.09.2022

Eko-firmom łatwiej pozyskać pracowników

Newsletter HRK

Bądź na bieżąco z aktualnościami ze świata HR i rynku pracy!

Zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez firmę HRK S.A. z siedzibą w Warszawie, pl. Bankowy 2, a tym samym na otrzymywanie na mój adres poczty elektronicznej informacji handlowych i marketingowych, materiałów o charakterze informacyjnym oraz promocyjnym, w szczególności raportów, e-booków, materiałów edukacyjnych. Udzielenie zgody jest dobrowolne, ale niezbędne do otrzymania raportu. Zdaję sobie sprawę, że w każdej chwili mogę wycofać swoją zgodę.

Administratorem przekazanych danych osobowych jest HRK S.A. z siedzibą w Warszawie (00-095), Plac Bankowy 2. Pełną informacje na temat przetwarzania danych osobowych znajdują się w naszej Polityce prywatności.